«شاید اومیکرون پایان کووید باشد»

با اینکه سویه اومیکرون به طور متوسط به بروز بیماری خفیف‌تر منجر می‌شود، مسری‌تر است

اومیکرون نشانه محو شدن کامل ویروس کرونا از چرخه انسانی نیست - JOE RAEDLE / AFP

دکتر اسکات گاتلیب، رئیس سابق سازمان غذا و داروی ایالات متحده، می‌گوید شاید هجوم سویه اومیکرون نشانه‌ای از رو به پایان بودن این همه‌گیری باشد.

دکتر گاتلیب با حضور در برنامه اسکوآک باکس شبکه سی‌بی‌ان‌سی، گفت که پژوهشگران با خوش‌بینی محتاطانه معتقدند اومیکرون به سویه غالب ویروس کرونا تبدیل خواهد شد.

او گفت: «چنان‌که شاهد بوده‌ایم، این ویروس همچنان به‌تدریج تغییر می‌کند و کم‌کم تکامل می‌یابد... احتمال آن هست که در مقطعی به سویه غالب تبدیل شود. عقل متعارف فعلا به ما می‌گوید این سویه غالب احتمالا اومیکرون خواهد بود.»

هضم این خبر ممکن است دشوار باشد زیرا بیمارستان‌ها هنوز پر از بیماران مبتلا به کرونا است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آینده آمار مرگ‌ومیر ناشی از کووید-۱۹ بیشتر شود.

بر اساس پیش‌بینی مدل‌سازان، تا فروکش کردن احتمالی موج آخر ابتلاها یعنی نیمه مارس، بین ۵۰  تا ۳۰۰ هزار آمریکایی دیگر نیز ممکن است بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست بدهند.

با اینکه سویه اومیکرون به طور متوسط به بروز بیماری خفیف‌تر منجر می‌شود، مسری‌تر است؛ یعنی احتمال ابتلای تعداد بیشتری از افراد آسیب‌پذیر و واکسن‌نزده به این سویه وجود دارد و برخی از این افراد بر اثر ابتلا به این بیماری خواهند مرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسیناسیون همچنان بهترین راه محفاظت در برابر این ویروس است؛ زیرا به گزارش کارکنان بیمارستان‌ها، اکثر قریب به اتفاق کسانی که در بیمارستان بستری‌ شده‌اند و افرادی که در اثر این بیماری می‌میرند، واکسن نزده‌اند.

البته به گفته دکتر گاتلیب، شاید سویه اومیکرون جنبه مثبتی هم داشته باشد.

«به نظر من احتمال دارد [اومیکرون] نشانه پایان یافتن مرحله همه‌گیری این ویروس باشد. اما نشانه محو شدن کامل این ویروس از چرخه انسانی نیست و ما باید با آن به عنوان یک عامل بیماری‌زای تنفسی سر کنیم.»

او گفت که بیشتر مردم کشور به لطف واکسیناسیون و ابتلا به هر دو سویه اومیکرون و دلتای ویروس، تا حدی در برابر ویروس ایمن شده‌اند و به نظر می‌رسد اگر اتفاق «بی‌سابقه‌ای» نیفتد، اومیکرون سویه غالب خواهد شد. با این حال او به این نکته اشاره کرد که بسیاری از متخصصان پیش از پیدایش اومیکرون، دلتا را سویه غالب می‌دانستند.

او می‌گوید: «سناریو نگران‌کننده آن است که به سویه‌ای دستخوش تکامل‌های مختلف دچار شویم؛ مثل اومیکرون که با سویه‌های شایع کنونی به کلی متفاوت است. به نظر بسیاری چنین اتفاقی نامحتمل است اما بسیاری هم مثل من احساس می‌کنند چنین اتفاقی قبلا ناممکن می‌نمود اما با آنکه دلتا سویه مسلط بود، بعد اومیکرون آمد.»

دکتر گاتلیب خاطرنشان کرد ویروس‌های کرونا به «تغییر تدریجی» گرایش دارند نه «تغییر شدید» یعنی چگونگی کارکرد آن‌ها و دور زدن دستگاه ایمنی به تدریج تغییر می‌کند نه آنکه با تغییری شدید به ویروس‌هایی جدید و دارای روش‌های مبتلاسازی به کلی متفاوت تبدیل شوند.

به گفته او، هنوز مشخص نیست آیا این ویروس بومی می‌شود یا خیر اما گفت که احتمال دارد در آینده، دور جدیدی از تزریق واکسن ضروری باشد زیرا این ویروس همچنان به تغییرهای تدریجی و شدید برای دور زدن دستگاه ایمنی ادامه می‌دهد.

اگر ویروس بومی شود و سویه‌های غالب دیگری پدیدار نشوند، محققان این امکان را می‌یابند که واکسن‌ها و درمان‌های موثرتری برای آن ابداع کنند.

اما تا وقتی این اتفاق بیفتد، ایالات متحده همچنان باید به مدت دو ماه دیگر با میزان ابتلای بالا و تلفات ناشی از این ویروس مقابله کند.

به گزارش لس‌آنجلس تایمز، محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا طرحی مشترکی با کاخ سفید را برای تلفیق چند مدل همه‌گیری به اجرا در آورده‌اند.

این مدل‌ها دریافتند احتمال دارد شمار تلفات در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه به اوج برسد و مرگ‌ومیرهفتگی بیشتر یا مساوی آمار تلفات در زمان اوج دلتا شود و احتمالا از شمار تلفات ناشی از کووید در سال ۲۰۲ بیشتر باشد.

عامل شماری از مرگ‌ومیرها سویه دلتا خواهد بود اما در کل عامل این موج ابتلا سویه اومیکرون خواهد بود.

بر اساس این مدل‌ها، یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا بین اواسط دسامبر تا اواسط مارس در بیمارستان‌ بستری خواهند شد و پیش‌بینی می‌شود ۱۹۱ هزار نفر در این بازه جان خود را از دست بدهند. در کمترین حالت اومیکرون جان ۵۸ هزار نفر را می‌گیرد و اگر برآورد مدل‌ها از کشندگی این ویروس کمتر از میزان واقعی باشد، این رقم به ۳۰۵ هزار نفر می‌رسد.

© The Independent

بیشتر از جهان