اومیکرون مخفی: از گونه «تحت نظارت» کرونا چه می‌دانیم

واژه «مخفی» در نام مستعار ویروس، ناشی از یکی از تفاوت‌های اصلی آن با اومیکرون اصلی است

اکنون با حدود هشت هزار مورد شناسایی‌شده در بیش از ۴۰ کشور، گونه مخفی از سویه اصلی امیکرون با سرعتی بیشتر در حال سرایت است - LOIC VENANCE / AFP

مقامات بهداشتی فاش کرده‌اند که رسما سویه جدیدی از کرونا را که «اومیکرون مخفی» لقب گرفته است، تحت نظر گرفته‌اند.

پس از آن که داده‌های اولیه نشان داد که سویه BA.2 ویروس کرونا ممکن است نسبت به سویه‌های قبلی این ویروس، هم کشنده‌تر و هم مسری‌تر باشد و هم بهتر بتواند از واکسن‌ها بگریزد، سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا آن را «گونه تحت نظارت» اعلام کرده است که یک سطح کمتر از «گونه مایه نگرانی» است.

این سویه زیرمجموعه اومیکرون اصلی یا BA.1 است، اما به نظر می‌رسد که تفاوت‌های خاصی دارد که ممکن است سرعت سرایت آن را افزایش دهد و تشخیص آن را سخت‌تر کند.

به گفته سازمان جهانی بهداشت، اکنون احتمالا با حدود هشت هزار مورد شناسایی‌شده در بیش از ۴۰ کشور، از جمله ایالات متحده، هند، آلمان، و استرالیا، این گونه از سویه اصلی امیکرون با سرعتی بیشتر در حال سرایت است.

در بریتانیا، برای اولین بار پس از شناسایی این سویه در دسامبر، حدود ۴۲۶ مورد ابتلا به آن شناسایی شده است. اگرچه ممکن است این تعداد در مقایسه با ده‌ها هزار مورد روزانه کرونا در دو ماه گذشته اندک به نظر برسد، تصور می‌شود که رقم واقعی BA.2 چندین برابر بیشتر باشد، زیرا تنها کسری از عفونت‌ها برای شناسایی نوع سویه بررسی می‌شوند.

واژه «مخفی» در نام مستعار آن، ناشی از یکی از تفاوت‌های اصلی آن با اومیکرون اصلی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ردیابی سویه اصلی به دلیل ویژگی عجیب و غریب آن که حذف یک ژن سنبله باشد، نسبتا آسان بود و باعث می‌شد که در آزمایش‌های پی‌سی‌آر ( PCR) که گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بدون نیاز به توالی ژنتیک اضافی مشخص شود.

اما به نظر نمی‌رسد که سویه جدید این ویژگی را داشته باشد، و این امر نظارت بر آن را دشوارتر می‌کند.

این بدان معناست که هرچند با آزمایش‌های پی‌سی‌آر هنوز می‌توان تشخیص داد که کسی به این سویه کرونا مبتلا باشد، نمونه‌ها را باید برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بیشتر ارسال کرد تا مشخص شود که آیا کسی نوع «مخفی» را دارد یا خیر.

با این حال، در حالی که مقامات بهداشتی اکنون شبانه‌روزی روی تجزیه و تحلیل BA.2 کار می‌کنند، به نظر می‌رسد شمار اندکی از آن‌ها این ترس را دارند که این سویه موج دیگری از عفونت‌ها را ایجاد کند.

دکتر تام پیکوک، از اولین ویروس‌شناسانی که زنگ هشدار را برای اومیکرون به صدا درآورد، گفت: «حتی با قابلیت انتقال کمی بالاتر، این تغییر مطلقا یک تغییر دلتایی در اومیکرون نیست و در عوض احتمالا کندتر و ظریف‌تر است.»

«با این حال، من تعجب نمی‌کنم اگر BA.2 به آرامی در ماه‌های آینده با یک جهش «بهینه»‌تر، جایگزین اومیکرون شود.»

این دانشمند از دانشگاه امپریال کالج لندن، به دیلی میل گفت: «مشاهدات بسیار اولیه از هند و دانمارک نشان می‌دهد که تفاوت چشمگیری در شدت بیماری وجود ندارد.»

دکتر میرا چاند، مدیر شناسایی گونه‌های جدید کرونا، گفت که شکل تغییریافته اومیکرون نامنتظره نیست، زیرا این ویروس‌ها به دلیل ماهیت خود، دائما در حال تکامل هستند.

او گفت: «تاکنون شواهد کافی مبنی بر آن که آیا BA.2 در مقایسه با BA.1 باعث بیماری شدیدتری می‌شود، وجود ندارد، اما داده‌ها محدود است و سازمان ما به بررسی ادامه می‌دهد.»

او افزود که با داده‌های بیشتر ظرف یک یا دو هفته آینده، نتیجه‌گیری‌های دقیق‌تری به دست خواهد آمد.

© The Independent