خروج از افغانستان، مسافران و قضات زن پرواز مزارشریف به دبی دستگیر شدند

ایندیپندنت فارسی به اطلاعات برخی از افراد بازداشت شده‌ها از جمله زنان قاضی دست یافته است

۴۰ تن از زنان و مردانی که قرار بود از افغانستان خارج شوند، قبل از رسیدن به هواپیما بازداشت شدند - AFP

نیروهای طالبان در دو عملیات جداگانه در روزهای شنبه و دوشنبه، نزدیک به ۱۰۰ تن از زنان و مردانی را که قرار بود با پروازهایی از مزارشریف به خارج از افغانستان منتقل شوند، بازداشت کردند. این افراد در فرودگاه مولا جلال‌الدین و یک خانه امن در محله ظهیرالدین فاریابی دستگیر شده‌اند.

ایندیپندنت فارسی به اسامی برخی از افراد بازداشت‌شده دست یافته است که نشان می‌دهد تمام آن‌ها یا قاضی‌های زن یا کارمندان سازمان‌های خارجی و داخلی بوده‌اند که برای سفر مدارک رسمی داشتند. این افراد قرار بود با پرواز شرکت هوایی کام‌ایر به کمپ‌ موقت آمریکا در ابوظبی منتقل شوند. آن‌ها پس از بازداشت، به اداره اطلاعات طالبان منتقل شده‌ و تحت بازجویی قرار گرفته‌اند.

یک منبع حاضر در فرودگاه مولانا جلال‌الدین مزارشریف به ایندیپندنت فارسی گفت: «حوالی ساعت ۱۲:۰۰ روز شنبه، دوم بهمن، ۴۰ تن از زنان و مردانی که قرار بود در روند تخلیه و با پرواز از قبل برنامه‌ریزی‌شده از افغانستان خارج شوند، قبل از رسیدن به هواپیما و در سالن انتظار فرودگاه مولانا جلال‌الدین، بازداشت شدند.»

او توضیح داد که ده‌ها تن از افراد طالبان به سالن انتظار فرودگاه هجوم برده و از ۱۲۰ مسافر پرواز مزارشریف- دبی، ۴۰ تن را بازداشت کرده و با خود برده‌اند: «همه مسافران به وحشت افتادند. زنان و مردانی که بازداشت شدند، کارمندان پیشین سازمان‌ها و موسسات خارجی و داخلی بودند. همه آنان مدارک سفر با خود داشتند. در میان آنان زنانی هم بودند که کودکان خردسال داشتند. طالبان همه را با خود بردند.»

این منبع که در سازماندهی پرواز تخلیه از مزارشریف به دبی نقش داشت، تایید کرد که بیشتر بازداشتی‌ها زنان و مردانی‌اند که در دولت پیشین افغانستان قاضی بوده‌اند. تعدادی از کارمندان سازمان‌های خارجی و داخلی نیز که پس از دریافت مجوز سفر از آمریکایی‌ها قرار بود به کمپ‌های موقت در ابوظبی منتقل شوند، نیز در میان دستگیرشدگان بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع در میان قاضی‌های زن افغانستان که چندی قبل از این کشور خارج شد، تایید کرد که پرواز شماری از قاضی‌های دولت پیشین افغانستان که قرار بود از مزارشریف به ابوظبی منتقل شوند، با مداخله طالبان لغو شده است. این منبع، فهرست بازداشت‌شده‌ها را که در اختیار ایندیپندنت فارسی است، تایید کرد و گفت: «همه این افراد همکاران پیشین ما و اعضای خانواده‌ آنان‌اند که روز شنبه و قبل از  پرواز از فرودگاه مولانا جلال‌الدین در مزارشریف، بازداشت شدند.»

او در مورد دلیل مداخله طالبان در پروازهای خروج از افغانستان افزود: «طالبان از پروازهای تخلیه پول هنگفتی می‌گیرند و اخیرا بسیاری از پروازها به همین دلیل یا لغو شده‌ یا به تعویق افتاده‌اند. مسئولان پروازی که ما را از کابل به ابوظبی منتقل کردند، برای هر یک از قاضی‌های زن به طالبان پول هنگفتی پرداخت کردند تا اجازه پرواز صادر شد.»

این منبع در مورد سرنوشت قاضی‌های بازداشت شده ابراز نگرانی کرد و گفت که در مورد سرنوشت آنان هیچ اطلاع دقیقی وجود ندارد.

در همین حال، دوشنبه شب، چهارم بهمن ۱۴۰۰، حوالی ساعت ۲۲ به وقت محلی، طالبان در یک عملیات دیگر، حدود ۵۰ تن از زنان و مردان را از یک خانه امن در محله ظهیرالدین فاریابی در ناحیه چهارم مزارشریف، بازداشت کردند. یک منبع آگاه در محل گفت: «افراد بازداشت‌شده از شهرهای مختلف افغانستان به مزارشریف آمده و منتظر پروازهای تخلیه از افغانستان بودند. بازداشت شده‌ها زن، مرد و کودک بودند و برای بازجویی، به اداره اطلاعات طالبان منتقل شدند.»

به گفته این منبع، زنان و دختران بازداشت‌شده کارمندان سازمان‌های خارجی بودند که از ترس طالبان و با هماهنگی مسئولان روند تخلیه که سازمان‌های خارجی‌اند، در خانه‌های امن زندگی می‌کردند و منتظر زمان پروازشان بودند. طالبان این زنان و دختران را به اداره اطلاعات منتقل کردند و تحت بازجویی قرار دادند. بر اساس اطلاعات این منبع، شماری از افراد بازداشت شده که اعضای یک خانواده‌اند، از زندان طالبان آزاد شده‌اند اما برخی دیگر از جمله ۱۶ دختر مجرد، به دلیل اینکه مرد محرمی آنان را همراهی نمی‌کرد، در زندان اداره اطلاعات طالبان در مزارشریف نگهداری می‌شوند.

 انعام‌الله سمنگانی معاون سخنگوی طالبان، دوشنبه در توییتی نوشت که زنان و مردان بازداشت‌شده به دلیل اقدام برای سفر غیر قانونی به خارج از افغانستان، از یک خانه امن در مزارشریف دستگیر شده‌اند: «۴۰ نفری که بازداشت شدند، به شکل غیرقانونی، از راه هوایی برای رفتن به خارج از کشور تلاش می‌کردند. این افراد برای بازجویی توقیف و دوباره آزاد شدند اما خانم‌هایی که بستگانشان حضور نداشتند، هنوز در بازداشتگاه مخصوص زنان در بندند.»

سمنگانی در مورد بازداشت زنان و مردان از فرودگاه مولانا جلال‌الدین توضیح نداد و صرفا به بازداشت افراد از خانه امن اشاره کرد.

در پنج ماه گذشته، پروازهای تخلیه زیادی از مزارشریف انجام شده و این نخستین‌بار است که طالبان مسافران این پروازها را که مدارک رسمی سفر دارند، بازداشت می‌کنند. این گروه تاکنون در مورد بازداشت قاضی‌های زن و سرنوشت مسافران این پرواز به‌طور واضح اظهارنظر نکرده‌ است.