افزایش ۱۱ درصدی جان‌باختگان تصادف‌های جاده‌ای در ایران

شمار تلفات تصادف‌های جاده‌ای در ۹ ماه نخست سال، ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر گزارش شده است

۸۰ درصد خودروهای ایرانی بین یک تا سه ستاره کیفی دریافت کرده‌اند و کیفیت لازم را ندارند - 55online

رئیس پلیس راهور ایران از افزایش ۱۱.۷ درصدی موارد فوت ناشی از تصادف‌ در ایران خبر داد.

کمال هادیان‌فر با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ شمار افراد فوت‌شده به ۱۳ هزار و ۱۵۴ نفر افزایش پیدا کرده است، گفت که بیش از ۹۴ درصد حمل‌ونقل در ایران زمینی انجام می‌شود.

به گزارش مهر، رئیس پلیس راهور اعلام کرد که تقریبا ۳۴ درصد از سوانح رانندگی در جاده‌ها روی می‌دهد و ۷۳ درصد مصدومان در این سوانح جانشان را از دست می‌دهند. او اضافه کرد: «۲۷ درصد تصادف‌های مربوط به واژگونی است که ۸۵ درصد در جاده‌ها و ۱۵ درصد در شهرها رخ می‌دهد.»

بنا بر گزارش‌های پلیس، در ایران سالانه ۳۰۱ هزار نفر در تصادف‌های رانندگی مجروح، مصدوم یا معلول می‌شوند که این عدد در سال ۱۴۰۰ به ۲۴۸ هزار نفر رسیده است. جان‌باختگان در تصادف‌های داخل ایران را می‌توان به این ترتیب دسته‌بندی کرد: ۳۲.۸ درصد، مرگ سرنشینان، ۲۴.۵ درصد، مرگ رانندگان، ۲۳.۳ درصد، مرگ موتورسیکلت‌سواران و ۱۹.۴ درصد، مرگ عابران پیاده.

بی‌کیفیتی ماشین‌های تولید داخل و نداشتن ایربگ، نبود گاردریل، استاندارد نبودن جاده‌ها، کمبود اورژانس جاده‌ای و تاخیر در رسیدن امکانات پزشکی، مشکلات اقتصادی و ترجیح مسافران به استفاده از خودرو به جای قطار و هواپیما و همچنین ساعات کاری طولانی رانندگان جاده‌ای برخی از مهم‌ترین عواملی‌اند که در بالا بودن میزان تصادف‌های مرگبار ایران دخیل دانسته می‌شود. علاوه بر این مشکلات، ۳۲ درصد از کل وسایل نقلیه در ایران فرسوده‌اند و میزان فرسودگی ناوگان عمومی و همچنین موتورسکیلت‌ها نیز ۸۰ درصد گزارش شده است و برای اسقاط جدی آن‌ها نیز برنامه‌ای وجود ندارد.

در جدول زیر، اطلاعات ۱۰ استان با بیشترین میزان مصدومان و جان‌باختگان حوادث ترافیکی هفت ماه سال ۱۳۹۹ و هفت ماه سال ۱۴۰۰ بر اساس آمارهای پزشکی قانونی نشان داده شده است:

جان‌باختگان مصدومان
نام استان ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ درصد رشد ۱۴۰۰ ۱۳۹۹ درصد رشد
فارس ۹۶۸ ۸۲۱ ۱۷.۹ ۱۴۴۶۵ ۱۲۵۵۷ ۱۵.۲
تهران ۸۲۳ ۷۹۵ ۳.۵ ۲۴۳۴۵ ۲۱۳۱۴ ۱۴.۲
خراسان رضوی ۷۵۶ ۶۹۰ ۹.۶ ۱۸۸۴۹ ۱۶۹۳۷ ۱۱.۳
سیستان و بلوچستان ۷۵۲ ۶۵۲ ۱۵.۳ ۴۴۰۰ ۴۵۰۷ ۲.۴-
اصفهان ۷۳۳ ۷۰۹ ۳.۴ ۱۶۵۰۲ ۱۵۱۵۶ ۸.۹
کرمان ۶۹۸ ۶۵۳ ۶.۹ ۸۹۶۳ ۸۵۹۹ ۴.۲
آذربایجان شرقی ۶۲۶ ۵۱۷ ۲۱.۱ ۸۵۶۵ ۷۷۶۹ ۱۰.۲
خوزستان ۵۸۹ ۵۶۳ ۴.۶ ۱۰۶۵۶ ۹۵۱۳ ۱۲
آذربایجان غربی ۳۹۵ ۳۵۵ ۱۱.۳ ۸۵۶۵ ۷۷۶۹ ۱۰.۲
مازندران ۳۸۹ ۳۸۲ ۱.۸ ۸۰۲۶ ۷۷۶۵ ۳.۴

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ایران با برآورد نرخ ۲۰.۵ مرگ در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در رتبه ۱۱۳ از ۱۷۵ کشور جهان قرار دارد. مجمع عمومی سازمان ملل به منظور نجات جان میلیون‌ها نفر سند دهه (۲۰۲۰ - ۲۰۱۱) اقدام برای ایمنی جاده‌ها را با پنج محور اصلی معرفی کرد که عبارت بودند از مدیریت ایمنی جاده‌ها، بهبود ایمنی زیرساخت‌های جاده‌ای، وسایل نقلیه ایمن‌تر، بهبود رفتار افراد در جاده‌ها و بهبود اقدام‌ها پس از تصادف؛ مواردی که در ایران، در طول این مدت و حتی پس از طی دوره مشخص شده، هیچ‌یک در وضعیت مناسب یا حتی رو به بهبودی قرار نگرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش بررسی آمار حوادث و تلفات جاده‌ای پژوهشکده آمار در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد در حالی که روند آمار تلفات جاده‌ای در سال‌های ۱۳۹۶، ۱۳۹۷ و ۹ ماهه اول ۱۳۹۸ با شتابی اندک، نزولی بوده، دوباره به سیر صعودی خود ادامه داده است. این در حالی است که بر اساس قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ( ۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) نهادهای مختلف موظف بوده‌اند میزان حوادث ترافیکی و تلفات جاده‌ای را کاهش دهند.

با اینکه دولت‌ها وظیفه دارند سازوکارهای قانونی لازم به‌منظور کاهش سالانه ۱۰ درصد میزان تلفات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در جاده‌ها را فراهم کنند، آنچه مشاهده می‌شود، بی‌تفاوتی به جان و مال مردم با تجهیز نکردن جاده‌ها و خدمات امدادرسانی و همچنین ادامه روند انحصاری‌ کردن تولید خودرو در ایران و ممانعت از ایجاد بازار رقابتی است.

بررسی‌ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نشان می‌دهد از ۲۵ خودرو سبک ایرانی، چهار خودرو چهار ستاره دارند، ۱۵ خودرو سه ستاره‌اند، چهار خودرو دو ستاره دارند و یک خودرو هم تنها یک ستاره کسب کرده‌ است. به‌عبارت دیگر، ۸۰ درصد خودروهای ایرانی بین یک تا سه ستاره کیفی دریافت کرده‌اند و کیفیت لازم را ندارند. همان‌طور که بیستم دی‌ماه در تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در خوزستان مشاهده شد، ایربگ‌ هیچ‌یک از خودروها باز نشد که انتقاد تند رئیس پلیس راهور را به همراه داشت. او تصریح کرد: «خودروسازان ایرانی ارابه مرگ تولید می‌کنند.»