زندانیان مسیحی سابق: حکومت ایران دشمن علم است

جمهوری اسلامی ایران نوکیشان مسیحی را از حق ادامه تحصیل در مدرسه و دانشگاه منع می‌کند 

«جمهوری اسلامی ایران دشمن علم، حکمت، فکر آزاد و قلم و کتاب است» - ATTA KENARE / AFP

شماری از زندانیان مسیحی سابق و خانواده‌هایشان در بیانیه‌ای به «نقض حق تحصیل مسیحیان» در مدارس و دانشگاه‌های ایران اعتراض کردند. 

در این بیانیه که هم‌زمان با ۲۴ ژانویه، روز جهانی آموزش، منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی خود، شهروندان را به دلیل اعتقاد به مسیحیت از حق تحصیل محروم می‌کند. 

زندانیان مسیحی سابق جمهوری اسلامی ایران را «دشمن علم»، «حکمت»، «فکر آزاد» و «قلم و کتاب» خوانده و در بیانیه خود نوشته‌اند: «طبق ماده ۲۶ اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده ۱۳ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، اصل ۱ و ۴ کنوانسیون مبارزه با تبعیض علیه آموزش و حتی اصل ۳۰ و ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی، حق تحصیل و آموزش برای همگان به رسمیت شناخته شده است. شوربختانه، جمهوری اسلامی ایران برخلاف تعهدات بین‌المللی و قانون اساسی خود، ما مسیحیان فارسی‌زبان و فرزندانمان را از مدرسه و دانشگاه اخراج می‌کند و دست‌هایمان را از یک سند مکتوب که گواه محرومیتمان باشد، تهی می‌کند.»

نوکیشان مسیحی در بیانیه مشترک خود درباره پیامدهای منفی محرومیت از تحصیل مسیحیان هشدار دادند و تاکید کردند: «نقض حق تحصیل و بی‌تفاوتی به آن جامعه را از پتانسیل پرورش متخصصان محروم می‌کند و پیامدهای آن گریبانگیر کل جامعه خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، زندانیان مسیحی پیشین و اعضای خانواده آن‌ها در انتها اعلام کردند: «فارغ از مرزبندی‌های ایدئولوژیک و منافع شخصی و گروهی، برای رهایی از شر و آینده‌سازی نه‌تنها برای مسیحیان بلکه برای هر فرد با هر اندیشه‌ای چه از نسل کنونی و چه از نسل‌های آینده، در قبال محرومیت مسیحیان فارسی‌زبان از حق تحصیل خاموش نمانیم.» 

در قوانین داخلی ایران، مسیحیت دینی است که به رسمیت شناخته می‌شوند ولی نهادهای مذهبی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران با نوکیشان مسیحی که والدین آنان مسلمان بوده‌اند، به‌شدت برخورد می‌کنند و این افراد در صورتی‌ که شناسایی شوند، با مجازات زندان و جریمه روبه‌رو خواهند شد. 

بر اساس ماده ۵۰۰ قانون اساسی، هر نوع تبلیغ علیه جمهوری اسلامی که به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف آن انجام شود، فعالیتی مجرمانه است و بین سه ماه تا یک سال حبس خواهد داشت. در این ماده‌قانونی، از پیروان ادیان و ممنوعیت فعالیت آن‌ها صحبتی نشده اما در بهمن‌ ۱۳۹۹، الحاقیه‌ای به آن افزوده شد که بر اساس آن هر نوع فعالیت دینی که با دین اسلام مغایر باشد نیز جرم محسوب می‌شود. دولت با ابلاغ این قانون به وزارت دادگستری و قوه قضاییه مجوز می‌دهد که پیروان دین‌هایی که در جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده‌اند را نیز تحت‌فشار قرار دهند.

پیش‌تر مروین توماس، مدیر اجرایی سازمان بین‌المللی همبستگی مسیحیان، از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود به آزار و اذیت پیروان سایر ادیان خاتمه دهد و قوانینی را که اقلیت‌ها را در فشار می‌گذارد، لغو کند.