داروی ارزانی که آسیب ریه ناشی از کرونا را محدود می‌کند

هپارین دارویی ارزان و در دسترس است که خاصیت ضدویروسی، ضدالتهابی و ضدلختگی خون دارد

تنفس و میزان اکسیژن بیماران پس از یک دوره درمانی استنشاق هپارین، به میزان ۷۰ درصد بهبود می‌یابد‌ـ ENRIQUE CANEDO/AFP

طبق یافته‌های پژوهشی جدید، دارویی کم‌هزینه‌ می‌تواند آسیب ریه بیماران کووید را به‌گونه‌ای ایمن و موثر محدود کند.

طبق این تحقیق، هپارین که دارویی ارزان و به‌و‌فور در دسترس است، بدون هیچ خطری در درمان کووید قابل‌ استفاده است و گزینه‌های درمان بیماران دچار عفونت‌های شدید را تقویت می‌کند.

طبق یافته‌های محققان دانشگاه ملی استرالیا و دانشگاه کینگز کالج لندن، تنفس و میزان اکسیژن بیماران پس از یک دوره درمانی استنشاق هپارین، به میزان ۷۰ درصد بهبود می‌یابد.

هپارین از لحاظ آثار ضدویروسی، ضدالتهابی و ضد لخته شدن خون که به درمان کووید مرتبطند، دارویی بی‌همتا است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور فرانک فان هارن، سرپرست این تحقیق، می‌گوید هپارین می‌تواند در مبارزه با کووید «تاثیر مهمی» داشته باشد.

پروفسور فان هارن گفت: «اکثر متخصصان کووید قبول دارند که تزریق واکسن به‌تنهایی نمی‌تواند به همه‌گیری پایان دهد. در کشورهای فقیرتر که تزریق واکسن با چالش‌هایی همراه است، این دارو می‌تواند به‌راستی کمک‌کننده باشد و به نظر ما، می‌تواند در نقش پیشگیری‌کننده به کارکنان خط مقدم بخش درمان کمک کند.»

 او افزود: «هپارین استنشاقی امکان جدید نویدبخشی برای درمان کم‌هزینه، بی‌خطر و موثر کووید است و در کشورهای با درآمد کم و متوسط نیز مقرون‌به‌صرفه و در دسترس است.»

تحقیق‌های بیشتری‌ با هماهنگی محققان در حال انجام است تا وضعیت بیماران مبتلا به سارس-‌کوو‌ـ‌۲ بستری در بیمارستان‌های ۱۳ کشور را که با هپارین استنشاقی تحت درمان‌اند، بررسی شود.

پروفسور کلایو پیج، سرپرست و نویسنده دیگر این تحقیق از دانشگاه کینگز کالج لندن، می‌گوید: «هپارین استنشاقی خاصیت ضدویروسی دارد و به پروتئین‌های تاجی می‌چسبد که ویروس کرونا برای ورود به سلول‌های بدن استفاده می‌کند. هپارین استنشاقی می‌تواند از سرایت ویروس به سلول‌های ریه و نیز سرایت آن از فردی به فرد دیگر جلوگیری کند.»

«این دارو خاصیت ضدالتهابی نیز دارد و وقتی بدن واکنش اغراق‌آمیزی به ویروس نشان می‌دهد، می‌تواند اوضاع را آرام کند. تاکنون فهمیده‌ایم که هپارین می‌تواند از آسیب‌های این التهاب به ریه و از واکنش بیش‌ازحد دستگاه ایمنی که در سایر بیماری‌های ریه شاهدیم، بکاهد و برای بیمارانی که در اثر ابتلا به کووید بستری می‌شوند مفید باشد.»

او افزود: «هیچ داروی دیگری نداریم که این سه اثر متفاوت ضدویروس، ضدالتهاب و ضد لخته‌شدن را یکجا داشته باشد.»

خون در ریه بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده‌اند لخته می‌شود و این ممکن است موجب مرگشان شود. داروهای ضد انعقاد خون مانند هپارین می‌تواند از تشکیل چنین لخته‌هایی جلوگیری کند.

این دارو به دلیل داشتن خاصیت ضدویروسی و تسکین التهاب دستگاه ایمنی، در مراحل مختلف درمان کاربرد دارد. البته شدت بیماری کووید در افراد تحت درمان در این پژوهش‌ها یکسان نبوده است و این نشان می‌دهد هپارین استنشاقی برای طیفی از بیماری کووید بی‌خطر و سودمند است.

هپارین را می‌توان به مجموعه داروهای جدیدی اضافه کرد که برای درمان این ویروس در بریتانیا به کار می‌رود. مولناپیراویر، داروی ضدویروس «تحول‌زایی» است که موجب کاهش چشمگیر خطر بستری و مرگ در اثر ابتلا به کووید می‌شود و نهاد نظارت بر داروی بریتانیا در ماه نوامبر مصرف آن را مجاز اعلام کرد. داروی سوتروویماب (Xevudy) ساخت شرکت گلاس-اسمیت کلین (GSK) نیز در ماه دسامبر مجوز گرفت.

© The Independent