تاثیر متفاوت کرونا بر ریه افراد واکسینه‌شده و نشده

«واکسن از شما محافظت می‌کند تا خیلی خیلی بدحال نشوید، اما شما را از انتقال آن به اطرافیانتان مصون نمی‌کند»

تفاوت اثر ویروس بر ریه افرادی را نشان می‌دهد از لحاظ واکسیناسیون شرایط متفاوتی دارند - LOUAI BESHARA / AFP

یک پزشک در سنت لوییس تصاویر عکسبرداری را به اشتراک گذاشته است که اهمیت واکسیناسیون کووید‌ـ‌۱۹ را آشکار می‌کند.

دکتر غسان کامل رئیس بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان دانشگاه سنت لوییس در ایالت میسوری است، و بیشتر بیمارانش هنوز واکسن‌های مورد نیاز برای مصونیت مقابل کرونا را دریافت نکرده‌اند.

بیماران او اکنون جوان‌تر از بیمارانی‌اند که در دسامبر گذشته درمان می‌کرد، اما اکنون می‌تواند فواید واکسن برای کسانی که واکسینه شده‌اند را به چشم ببیند.

دکتر کامل به شبکه خبری کی‌اس‌دی‌کی گفت‌: «بیمارانی را می‌بینیم که حالشان بسیار وخیم است.»

دو تصویر عکسبرداری که سازمان سلامت اس‌اس‌ام تهیه کرده است‌ــ هر دو تصویر از افراد مبتلا، اما یکی متعلق به فردی است که واکسن زده و دیگری فردی که هنوز واکسینه نشده است‌ــ تفاوت اثر ویروس بر ریه افرادی را نشان می‌دهد از لحاظ واکسیناسیون شرایط متفاوتی دارند.

دکتر کامل به شبکه تلویزیونی سنت لوییس گفت سفیدی که در ریه افراد واکسینه‌نشده دیده می‌شود آسیب ناشی از ویروس است. به گزارش شبکه خبری کی‌اس‌دی‌کی، این می‌تواند باکتری، مخاط یا ترشحات باشد.

برای حفظ اطلاعات بیماران، عارضه‌های خاص مشاهده‌شده در عکسبرداری‌ها افشا نشده است. اما به گفته این پزشک، بیماران واکسینه‌نشده‌ای که در این تصاویر عکسبرداری مشاهده می‌شوند به احتمال زیاد به مراقبت قابل‌توجهی نیازمندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کامل به شبکه خبری کی‌اس‌دی‌کی گفت: «آن‌ها بی‌تردید دست‌کم به اکسیژن نیاز دارند و اغلب به اکسیژن بیشتری نیاز دارند. شاید به دستگاه تنفس مصنوعی یا لوله‌گذاری برای هوارسانی با دستگاه، آرامبخش و مراقبت علایم حیاتی نیاز داشته باشند.» او در ادامه افزود ریه‌های سالم پر از هوا در تصاویر عکسبرداری نواحی سیاه بیشتری دارند.

تصاویر عکسبرداری افراد واکسینه‌شده مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ نادر و اندک است‌ ــ کمتر از یک درصد افراد واکسینه‌شده مبتلا شده‌اند، و کسانی که مبتلا شده‌اند اغلب چنان خفیف بوده است که نیاز پیدا نکرده‌اند به بیمارستان مراجعه کنند. برخی از آن‌ها هیچ علایمی ندارند یا ممکن است احساس کنند به سرماخوردگی معمولی مبتلا شده‌اند.

دکتر کمال گفت بیشتر کسانی که واکسن زده‌اند و کارشان به بیمارستان می‌کشد نیاز ندارند به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شوند یا به دستگاه‌های مراقبت از علایم حیاتی وصل شوند. اما موارد استثنا شامل کسانی است که از پیش بیماری زمینه‌ای داشته‌اند یا به نقص سیستم ایمنی دچارند. 

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا روز جمعه ۳۰ ژوییه (۸ مرداد) داده‌های جدیدی منتشر کرد که نشان می‌دهد افراد واکسینه‌شده می‌توانند به همان میزان و سهولت افراد واکسینه‌نشده، بیماری را منتشر کنند، به‌رغم اینکه به میزان چشمگیری در مقابل خطر ابتلا به نوع وخیم بیماری مصون‌اند.

دکتر ریچل پرستی، متخصص بیماری‌های مسری و عفونی در دانشگاه واشنگتن، به شبکه خبری کی‌اس‌دی‌کی گفت: «واکسن از شما محافظت می‌کند تا خیلی خیلی بدحال نشوید، اما بدانید شما را از انتقال آن به همسایه یا عزیزانتان مصون نمی‌کند.»

هم‌زمان، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا به‌تازگی دستورالعمل جدیدی در مورد ماسک صادر کرده است که از افراد واکسینه‌شده می‌خواهد در محیط‌های عمومی سربسته در مکان‌هایی که سرایت ویروس بالاست، دوباره ماسک بزنند. مناطق وسیعی از آمریکا که گونه جهش‌یافته دلتا در آن شیوع دارد مشمول این دستورالعمل می‌شود.

دکتر کمال گفت: «اگر از ماسک خوشتان نمی‌آید، بی‌تردید از دستگاه تنفس مصنوعی خوشتان نخواهد آمد.» و از مردم خواست واکسن بزنند.

ایالت میسوری اخیرا شاهد موجی از موارد ابتلا به کووید‌ـ‌۱۹ بوده و براساس داده‌هایی که روزنامه نیویورک تایمز جمع‌‌آوری کرده است، میانگین ۷ روزه موارد جدید ابتلا از زیر ۱۰۰۰ مورد در اوایل ژوییه به بیش از ۲۵۰۰ مورد در اوایل اوت افزایش یافته است. 

© The Independent