پژوهشگران ایرانی: درد عذاب‌آور آلت تناسلی مردان از عوارض نادر کووید-۱۹ است

دانشمندان در طول همه‌گیری کووید-۱۹ دریافته‌اند که این ویروس تنها علائم تنفسی ایجاد نمی‌کند

موارد دیگری از عوارض مربوط به کووید-۱۹ در دستگاه تناسلی مردان توسط پزشکان در طول این همه‌گیری گزارش‌شده است-canva

پس از چندین مورد تائید شده از مشکلات مربوط به آلت تناسلی مردان مبتلا به کووید، این بار پژوهشگران ایرانی یکی از عوارض نادر این بیماری را به جامعه پزشکی گزارش دادند.

به گفته یک گروه پزشکی ایرانی لخته شدن خون در ساقه اندام تناسلی و بروز درد شدید در یک مرد ناشی از عفونت کووید بوده است.

این مرد که نامش فاش نشد به مدت سه روز از درد آلت تناسلی رنج می‌برد تا اینکه توسط یک متخصص اورولوژی در ایران معاینه و سپس برای آزمایش معرفی شد.

این مرد متأهل ۴۱ ساله به پزشکان گفت که این مشکل پس از برانگیختگی در حین رابطه جنسی شروع شد. او هیچ ضربه‌ای به ناحیه لگن خود تجربه نکرده بود که بتواند این علائم را توضیح دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سید مرتضی باقری رادیولوژیست و ژاله تبریزی از دانشگاه علوم پزشکی ایران در مجله Clinical Case Reports نوشتند که تست PCR بیمار برای ابتلا به کووید سه هفته قبل مثبت شده بود اما هیچ علامتی در مورد بیماری کووید او غیرعادی نبود.

بیمار علائم خفیفی از جمله تب، سرفه و خستگی داشت و نیازی به مصرف دارو هم پیدا نکرده بود.

آزمایش‌های انجام شده در بیمارستان نشان داد که مرد مبتلا به «ترومبوز ورید عمقی پشتی آلت تناسلی» شده، یعنی لخته شدن خون در سیاهرگی که در امتداد بالای ساقه آلت تناسلی قرار دارد.

مرتضی باقری می‌گوید: «با جستجوی متون، هیچ مورد مشابه قبلی منتشر شده از ترومبوز ورید عمقی پشتی آلت تناسلی به دنبال ابتلا به عفونت کووید-۱۹ یافت نشد و بیمار ما اولین مورد گزارش شده است.»

پزشکان بلافاصله درمان بیمار را شروع کردند و «دو ماه پس از شروع درمان، علائم بیمار به طور کامل ناپدید شد و او دیگر هیچ دردی در آلت تناسلی حین نعوظ و اختلال در فعالیت‌های جنسی نداشت.»

رادیولوژیست مرتضی باقری نوشت: «آن پایین» همه‌چیز درست کار می‌کرد.

خونِ به دام افتاده

دانشمندان در طول همه‌گیری کووید-۱۹ دریافته‌اند که این ویروس تنها علائم تنفسی ایجاد نمی‌کند.

یکی از ویژگی‌های دیگر این ویروس افزایش گرایش خون به لخته شدن است. در واقع همین موضوع است که اغلب علت مرگ بیماران مبتلا به کووید-۱۹ می‌شود. اگر لخته خون پاره شود و به ریه برود ممکن است با ایجاد آمبولی ریه زندگی بیمار را تهدید کند.

نمونه‌های مشابه

موارد دیگری از عوارض مربوط به کووید-۱۹ در دستگاه تناسلی مردان توسط پزشکان در طول این همه‌گیری گزارش‌شده است.

یک مرد ۶۹ ساله در اوهایو به دلیل مشکلات لخته شدن خون در آلت تناسلی خود، از نعوظ سه‌ساعته -مشکلی به نام پریاپیسم - رنج برد.

پزشکان در مجله The American Journal of American Medicine گزارش کردند که معتقدند کووید-۱۹ باعث ایجاد لخته در آلت تناسلی او شده و خون را در اتاقک‌های نعوظ به دام می‌اندازد. وقتی کیسه‌های یخ کمکی به رفع مشکل این مرد نکرد پزشکان مجبور شدند با استفاده از سوزن خون آلت تناسلی را تخلیه کنند. این بیمار به دلیل نارسایی ریه بر اثر کووید-۱۹ جان باخت.

در فرانسه مرد دیگری در سال‌های ۶۰ زندگی خود پس‌ازاینکه ابتلا به کووید-۱۹ باعث نعوظ چهارساعته او شد، مجبور شد که همین درمان را تجربه کند. در این مورد پزشکان به این نتیجه رسیدند که پریاپیسم این مرد توسط کووید ایجاد شده است. او زنده ماند و از زمان ترخیص به پریاپیسم مبتلا نشده است.

درعین‌حال کارشناسان شواهدی یافته‎‌اند که نشان می‌دهد ابتلا به کووید ممکن است به رگ‌های خونی آلت تناسلی آسیب برساند و نعوظ را سخت‌تر کند.

مردی در سال‌های ۳۰ زندگی فاش کرد که پس از ابتلا به کووید برای نعوظ دچار مشکل شده و درنتیجه آلت تناسلی او کوچک شده است.