باکو: فلفل‌های وارداتی از ایران را معدوم می‌کنیم

آذربایجان ادعا کرده است که فلفل‌های وارداتی از ایران آلوده به نوعی ویروس است و باید معدوم شود

خبرگزاری صدا و سیما گزارش داده است که سازمان امنیت غذایی جمهوری آذربایجان، فلفل‌های وارداتی از ایران را مبتلا به نوعی ویروس دانسته است.

بر اساس این گزارش، سازمان امنیت غذایی جمهوری آذربایجان اعلام کرده است که بر اساس قانون تجارت بین‌المللی، این فلفل‌های وارداتی باید با رعایت الزامات قرنطینه‌ای گیاهی، معدوم شوند. به گفته مقامات آذربایجان، ۱۴ تن فلفل وارداتی از دو شرکت معدوم شده است، اما ۱۱ تن از محصول وارداتی شرکت «پالن آس» به بازار عرضه شده بوده است و برای این تخلف، پرونده قضایی تشکیل شده است. 

در واکنش به این خبر، رحیم وهاب‌زاده، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و آذربایجان، آن خبر را تکذیب کرد و گفت که معدوم شدن فلفل‌دلمه‌ای‌های ایرانی در آذربایجان دروغ است.

خبرگزاری مهر نیز گزارش داد که یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که ادعای معدوم‌سازی فلفل‌های ایرانی در جمهوری آذربایجان در دست بررسی قرار دارد، گفته است: «تاکنون هیچ گونه مستنداتی به ما ارائه نشده، اما این موضوع را بررسی می‌کنیم.»

از تایید تا تکذیب مسئولان ایرانی 

محصولات کشاورزی ایران در ماه‌های اخیر از کشورهای مختلفی برگشت خورده است. ازبکستان محموله‌های سیب‌زمینی صادراتی ایران را پس فرستاد، روسیه واردات فلفل از ایران را ممنوع کرد، محموله‌های کیوی ایران از هند برگشت داده شدند، و ترکمنستان هم واردات سیب‌زمینی از ایران را ممنوع کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که برخی از کارشناسان آشکارا و تلویحی از احتمال آلودگی محصولات ایرانی خبر می‌دهند، مقامات ایران زیر بار ناسالم بودن این محصولات کشاورزی نمی‌روند و برای بازگشت خوردن آن‌ها توجیه‌های مختلفی مطرح می‌کنند. 

پس از تایید نشدن برخی از محصولات کشاورزی از سوی کشورهای مقصد، محمدرضا بهزادیان، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، با اشاره به محدودیت در واردات سموم باکیفیت اروپایی به ایران، اعلام کرد که «تا دو سال گذشته کشاورزان قادر بودند از محصول باکیفیت اروپایی استفاده کنند، اما پس از نشست تولیدکنندگان داخلی سموم با وزارت کشاورزی، تصمیم گرفته شد که این سموم در ایران تولید شود و عملا مانع واردات این محصول شدند.»

به گفته او، هیچ‌گاه تولیدکنندگان داخلی نتوانستند سمومی با کیفیت اروپایی در کشور تولید کنند.

با این حال امروز، ۲۷ دی، معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: «در مقطع اخیر روس‌ها فلفل دلمه‌ای ایران را به دلیل وجود چهار سم که مورد تایید اتحادیه اروپا هم بود، برگشت زدند؛ البته این امر به علت باقی‌مانده سموم نبود، بلکه علت اصلی عدم ثبت این چهار سم در روسیه و ناشناخته بودن برای آن‌ها بود.»

به گزارش ایلنا، محمدمهدی برومندی، از بی‌مهری به کشاورزان گلایه کرد و محصولات کشاورزی ایران را سالم دانست: «ما سالانه مقدار زیادی محصول را صادر می‌کنیم، مگر می‌شود آن کشورها محصولی را که وارد کشورشان می‌شود، ارزیابی نکنند؟ من به مردم اطمینان می‌دهم آنچه کشاورزان تولید می‌کنند و ۱۰ میلیون تن آن صادر می‌شود، سالم است.»

او با تکذیب بازگردانده شدن سیب‌زمینی از ازبکستان، گفت که فلفل‌دلمه‌ای‌های بازگشت‌خورده از روسیه نیز پس از ارسال به آزمایشگاه تهران، سالم ارزیابی شدند.

در کنار تمام این انکارها، خبرهایی که از توزیع مواد بازگشت‌خورده از کشورهای دیگر در بازارهای میوه و تره‌بار ایران منتشر شده است، به دغدغه جدی ایرانی‌ها در باره سالم یا سمی بودن محصولات کشاورزی مصرفی‌شان و خطر مسمومیت تدریجی تبدیل شده است.