هند محموله کیوی ایران را به دلیل «شپشک» پس فرستاد

روسیه اخیرا ۱۰۰ کانتینر فلفل‌ دلمه‌ای ایران را بازگرداند و ازبکستان هم محموله سیب‌زمینی را برگشت زد

هند آفت کیوی ایران را تهدیدی برای امنیت زیستی خود اعلام کرده است-عکس از فارس

وزارت کشاورزی هند، ورود محموله‌های کیوی ایران را به دلیل «مغایرت با استانداردها» و «مشاهده مکرر آفت شپشک» متوقف کرد. این موضوع در نامه‌ای رسمی به سازمان حفظ نباتات ایران اعلام شده است. 
در نامه وزارت کشاورزی هند به مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت سازمان حفظ نباتات ایران آمده است: «بارها وجود آفت قرنطینه‌ای شپشک سفید و غیر قرنطینه‌ای شپشک قرمز در محموله‌های کیوی وارداتی از ایران مشاهده شده است که منطبق با استانداردهای تعریف‌شده نیست و وجود چنین آفتی در محموله‌ها تهدیدی بر امنیت زیستی کشور هند به‌حساب می‌آید و طبق مقررات این کشور باید برخورد شود.» 
بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم وزارت کشاورزی هند در نامه خود با اشاره به موارد پیشین تاکید کرده است که از ماه آوریل ۲۰۱۹ تاکنون در ۱۳ محموله آفت قرنطینه‌ای شپشک سفید و در دو محموله آفت غیرقرنطینه‌ای شپشک قرمز مشاهده شده است. علاوه بر این از ماه اکتبر ۲۰۲۱ تاکنون در ۲۴ محموله کیوی ایران، آفت‌های قرنطینه‌ای و غیرقرنطینه‌ای مشاهده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


وزارت کشاورزی هند با بیان اینکه تاکنون مقام‌های ایران درباره علت این موضوع پاسخی نداده‌اند، اعلام کرد تا زمانی‌که سازمان حفظ نباتات ایران در «ارزیابی‌های احتمال ریسک» تجدیدنظر نکند، واردات کیوی از ایران معلق می‌‌‌‌‌‌‌ماند و احتمالا برای گواهی بهداشتی هشتم دسامبر هم ترتیب‌اثری داده نخواهد شد.

خبر توقف محموله‌های کیوی ایران به هند در حالی اعلام می‌شود که به‌تازگی روسیه نیز که شریک تجاری ایران است، ۱۰۰ کانتینر فلفل‌ دلمه‌ای ایران را بازگرداند.
بر اساس اعلام رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، روسیه فلفل‌ ایرانی را به دلیل نداشتن «نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی» و «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» مرجوع کرد. پیش از آن هم محموله‌ سیب‌زمینی صادراتی ایران به ازبکستان، برگشت خورده بود. 
بازگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهای دیگر تردیدها را درباره سلامت‌ آن‌ها تقویت کرده است، بااین‌حال محمدمهدی برومندی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدعی است که مصرف کود شیمیایی در ایران از کشور‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی و بسیاری از کشور‌‌‌‌‌‌‌های دیگر کمتر است.
او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با طرح این ادعا که محصولات کشاورزی ایران در سلامت کامل است، گفت: «برخی صحبت‌‌‌‌‌‌‌های مطرح‌‌‌‌‌‌‌شده در خصوص غیراستاندارد بودن محصولات و میزان نیترات در محصولات کشاورزی کاملا بی‌‌‌‌‌‌‌اساس است».
او درباره اینکه چرا کشورهایی مثل هند و روسیه محموله‌های صادراتی ایران را مرجوع کرده‌اند توضیح بیشتر نداد اما پیشتر مهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود در ایران گفته بود که در تولید محصولات کشاورزی ایران از «سموم پرخطر» استفاده می‌شود. 
بازگشت محموله‌های کیوی ایران از هند واکنش‌های عمومی زیادی به دنبال داشت. برخی به وجود آفات و سموم در مواد غذایی ایرانیان اشاره کردند و می‌گویند: «برگشت خوردن محموله‌های صادراتی فلفل دلمه‌ای، سیب و هلو از روسیه و کیوی از هند به دلیل مشکلات بهداشتی نشان می‌دهد که چقدر سم روزانه به درون بدن مردم ساکن ایران به دلیل مصرف سبزیجات و میوه‌های مسئله‌دار می‌رود».

بیشتر از جهان