استراليا کوتاه نمی‌آید، ویزای جوکوویچ دوباره لغو شد

مسابقات تنیس آزاد استرالیا روز دوشنبه آغاز می‌شود و وقت این تنیس‌باز صرب برای تغییر حکم دادگاه رو به اتمام است

وزیر مهاجرت استرالیا ویزای نواک جوکوویچ را «به دلایل سلامت و نظم جامعه» لغو کرده است‌ـ BRANDON MALONE/AFP

سه روز مانده به آغاز رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا، الکس هاوک، وزیر مهاجرت این کشور، ویزای نواک جوکوویچ را «به دلایل سلامت و نظم جامعه» لغو کرده است.

این تصمیم کمی پس‌ از آن اتخاذ شد که این تنیس‌باز صرب ۳۴ ساله موفق شد اقدام دولت استرالیا برای لغو ویزایش را به چالش بکشد.

هاوک در بیانیه‌ای در روز جمعه گفت: «امروز من با استفاده از اختیاراتم در چارچوب ماده ۱۳۳ سی (۳) قانون مهاجرت، ویزای آقای نواک جوکوویچ را به‌دلیل سلامت و نظم جامعه و بر اساس منافع جامعه لغو کردم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که دولت «به حفاظت از مرزهای استرالیا به‌ویژه در ارتباط با همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ سخت متعهد است» و او پرونده جوکوویچ را «بادقت بررسی کرده است». 

با استناد به این بخش از قانون مهاجرت، جوکوویچ با سه سال محرومیت از ورود به استرالیا روبه‌رو است، مگر آن‌که شرایط متقاعدکننده‌ای داشته باشد که در راستای منافع استرالیا باشد.

انتظار می‌رود وکلای جوکوویچ علیه تصمیم اخیر دادگاه خانواده و منطقه‌ای فدرال تقاضای تجدیدنظر کنند، اما با توجه به این‌که مسابقات تنیس آزاد استرالیا روز دوشنبه آغاز می‌شود، وقت این تنیس‌باز صرب برای تغییر حکم دادگاه رو به اتمام است. 

مرد شماره یک تنیس جهان هفته گذشته برای دفاع از جایگاهش در رقابت‌های پیش‌رو به ملبورن سفر کرد. هرچند او واکسینه نشده است اما ایالت ویکتوریا معافیت او از تزریق واکسن را پیش از عزیمت به استرالیا تایید کرده بود.

اما نیروی مرزی استرالیا معافیت او را هنگام ورود به کشور رد کرد و موجب شد جوکوویچ چهار شب در هتلی در بازداشت بماند تا این تصمیم لغو شود. 

مدافع عنوان قهرمانی مسابقات تنیس آزاد استرالیا که امیدوار بود رکورد بیست‌و‌یکمین گرند اسلم رقابت‌های امسال را بشکند، روز پنجشنبه نامش در قرعه‌کشی بازی‌ها گنجانده شد. قرار است او در دور نخست، مقابل میومیر کچمانوویچ، تنیس‌باز هموطنش، بازی کند.

این ماجرا موجب خشم گسترده در استرالیا شد که یکی از طولانی‌ترین قرنطینه‌ها و سخت‌ترین مقررات مرزی جهان را تحمل کرده است. بر اساس یک نظرسنجی که گروه رسانه‌ای «نیوز کور News Corp» انجام داد، ۸۳ درصد استرالیایی‌ها از تلاش دولت برای اخراج این تنیس‌باز حمایت کرده‌اند. 

خشم علیه جوکوویچ هنگامی تشدید شد که مشخص شد در اظهارنامه سفر او اشتباهی رخ داده است. مرد شماره یک اول تنیس جهان گفته بود دو هفته پیش از پرواز به استرالیا به جای دیگری سفر نکرده بود، اما تصاویر او در رسانه‌های اجتماعی خلاف آن را نشان داد.

این گزارش به‌روز خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان