کره شمالی پس از شش روز دومین موشک را شلیک کرد 

ایالات متحده، فرانسه، ایرلند، ژاپن، بریتانیا و آلبانی در بیانیه‌ای پرتاب اولین موشک را محکوم کرده بودند

پرتاب یک موشک در ساعت ۷:۲۷ به وقت محلی در روز سه‌شنبه شناسایی شد - AFP

کمتر از یک هفته پس از شلیک موشک بالیستیک مشکوک به مافوق صوت، کره شمالی دومین موشک را نیز شلیک کرد. 

به گزارش بی‌بی‌سی، کره جنوبی اعلام کرد که پرتاب یک موشک در ساعت ۷:۲۷ به وقت محلی در روز سه‌شنبه را شناسایی کرده است. گارد ساحلی ژاپن هم از پرتاب این موشک خبر داد و گزارش کرد که کره شمالی «شیئی شبیه موشک بالیستیک» را شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی با اعلام اینکه «موشک بالیستیک مشکوک از خشکی به سمت دریای شرقی شلیک شده است»، خبر داد که مقام‌های اطلاعاتی این کشور و آمریکا در حال تجزیه و تحلیل بیشتر این پرتاب‌های موشکی‌اند.

پرتاب دومین موشک ظرف یک هفته تاکیدی بر عزم جدی رهبر کره شمالی بر تقویت توان دفاعی این کشور به عنوان بخشی از اولویت‌های سال ۲۰۲۲ آن است. کیم جونگ اون در یک نشست مهم امنیتی در ماه دسامبر، به این تصمیم اشاره کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این اقدام مدت کوتاهی پس از آن صورت می‌گیرد که شش کشور با صدور بیانیه‌ای از کره شمالی خواستند «اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده» خود را متوقف کند. روز دوشنبه، هیئت ایالات متحده در سازمان ملل متحد با همراهی فرانسه، ایرلند، ژاپن، بریتانیا و آلبانی بیانیه مشترکی صادر و آزمایش موشکی کره شمالی را محکوم کرد. 

لیندا توماس گرینفیلد، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، گفت: «این اقدام تهدیدی قابل توجه علیه ثبات منطقه است و به تنش‌ها می‌افزاید.»

این گروه از کره شمالی خواست که از اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده بیشتر خودداری و برای رسیدن به خلع سلاح کامل هسته‌ای مذاکره کند.

آزمایش موشک دوم ممکن است به دلیل هم‌زمانی با نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک انجام گرفته باشد؛ جایی که ایالات متحده و متحدانش پرتاب هفته گذشته را محکوم کردند؛ اما برخی تحلیلگران معتقدند این اقدام‌های کره شمالی می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد؛ از جمله منحرف کردن توجه‌عمومی از وضعیت نامناسب اقتصادی این کشور که با شیوع ویروس کرونا وخیم‌‌تر شده است.

شلیک این موشک‌ها در شرایطی انجام می‌شود که کیم روز جمعه ۳۱ دسامبر (دهم دی) در یک سخنرانی در آستانه سال جدید میلادی، گفته بود: «اهداف اصلی کره شمالی برای سال ۲۰۲۲ توسعه اقتصادی و بهبود زندگی مردم است؛ زیرا این کشور با مبارزه بزرگ مرگ و زندگی روبه‌رو است.»

مقام‌های سازمان ملل بارها هشدار داده‌اند که کودکان و افراد مسن آسیب‌پذیر در کره شمالی در معرض خطر گرسنگی‌اند.