کره شمالی شورای امنیت را به استانداردهای دوگانه متهم کرد

وزارت خارجه کره شمالی نشست شورای امنیت در رابطه با آزمایش‌های تسلیحاتی آن کشور را «نادیده گرفتن آشکار و تجاوز ناخواسته» به حق حاکمیت خود خواند

پرتاب موشک ضدهوایی جدید، چهارمین آزمایش تسلیحاتی کره جنوبی در طول یک ماه بود- KCNA VIA KNS / AFP

همزمان با انتقادهای بین‌المللی از آزمایش‌های اخیر موشکی کره شمالی، آن کشور شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال استانداردهای دوگانه در برابر فعالیت‌های نظامی کشورهای مختلف متهم کرد.

پس از آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی، به درخواست ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو، شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه، نهم مهرماه، نشستی غیرعلنی در رابطه با این موضوع برگزار کرد.     

به گزارش خبرگزاری مرکزی کره شمالی، کی‌سی‌ان‌ای، جو چول سو، مدیر بخش سازمان‌های بین‌المللی در وزارت خارجه آن کشور، روز یک‌شنبه، یازدهم مهرماه، با انتشار بیانیه‌ای، برگزاری نشست شورای امنیت را به‌معنای «نادیده گرفتن آشکار و تجاوز ناخواسته» به حق حاکمیت کره شمالی و یک اقدام «تحریک‌آمیز جدی و غیرقابل تحمل» دانست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این بیانیه، برگزاری نشست شورای امنیت در رابطه با آزمایش‌های موشکی کره شمالی، «نقض بی‌طرفی، عینیت و تعادل در مسیر فعالیت‌های سازمان ملل متحد و نمونه آشکاری از استانداردهای دوگانه» این نهاد خوانده شده است.   

این مقام وزارت خارجه کره شمالی هشدار داد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت ادامه نقض حق حاکمیت کره شمالی با توسل به «استانداردهای دوگانه» و تکیه بر «طرز تفکر و قضاوت دمدمی‌مزاج به شیوه آمریکایی»، با عواقبی روبه‌رو خواهد شد.  

نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل متحد یک روز پس از آزمایش تازه‌ترین موشک ضدهوایی کره‌شمالی برگزار شد. آن کشور در طول یک ماه، چهار آزمایش موشکی انجام داده و علاوه‌بر این موشک ضدهوایی، یک موشک فراصوتی، موشک‌های بالستیک و یک موشک کروز دوربرد جدید با قابلیت احتمالی حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرده است.   

پیونگ‌یانگ آزمایش‌های موشکی اخیر خود را در راستای افزایش توان دفاعی آن کشور می‌داند و واشینگتن و سئول را به «سیاست‌های خصمانه» در برابر آن کشور متهم می‌کند. دولت کره شمالی از شورای امنیت انتقاد می‌کند که دربرابر رزمایش‌ها و آزمایش‌های تسلیحاتی آمریکا و متحدانش سکوت کرده و در مقابل، با اتخاذ استانداردی دوگانه، برای بررسی آزمایش‌های موشکی کره شمالی جلسه‌ تشکیل داده است.  

ایالات متحده آزمایش‌های موشکی اخیر کره شمالی را «بی‌ثبات‌کننده» و تهدیدی برای منطقه دانسته و از آن کشور خواسته است که پیشنهادها برای از سرگیری مذاکرات مربوط به خلع سلاح اتمی را بپذیرید.

بیشتر از جهان