کره جنوبی و ژاپن: کره‌شمالی موشک جدیدی شلیک کرد

این موشک اندکی پیش از آنکه نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل سخنرانی کند، شلیک شده است

 AFP

کره جنوبی و ژاپن اعلام کردند کره‌شمالی روز سه‌شنبه (۶مهر) موشک بالیستیک مشکوکی به آب‌های ساحلی کرانه شرقی خود شلیک کرده است.

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح کره جنوبی می‌گوید از مکانی در داخل کره شمالی «پرتابه‌ای نامشخص» به سوی دریای شرق این کشور شلیک شده است.

سئول اطلاعات مفصل‌تری در این باره منتشر نکرده اما وزارت دفاع ژاپن اعلام کرده که به نظر می‌رسد موشکی بالیستیک شلیک شده است.

یوشی‌هیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، در مصاحبه با خبرنگاران گفته که دولت وی در حال تحلیل جزئیات است و «گوش‌به‌زنگ بودن خود را افزایش خواهد داد».

این موشک اندکی پیش از آنکه کیم سونگ، نماینده کره‌شمالی در سازمان ملل، در مجمع عمومی این سازمان در نیویورک سخنرانی کند، شلیک شده است.

او به ایالات متحده و کره جنوبی اعلام کرد از خط‌‌مشی‌های خصمانه خود در قبال پیونگ‌یانگ دست بردارند و گفت که هیچ کس نمی‌تواند با حق کشور وی برای دفاع از خود و آزمایش جنگ‌افزار مخالفت کند.

آقای کیم گفت: «احتمال شعله‌ور شدن آتش جنگ در شبه‌جزیره کره به دلیل لطف ایالات متحده به جمهوری دمکراتیک خلق کره (دی‌پی‌‌آرکی) مهار نشده بلکه به دلیل بازدارندگی قابل اطمینان و فزاینده کشور ما است که می‌تواند نیروهای دشمن را از اقدام به اشغال نظامی بازدارد.»

این سومین موشکی است که پیونگ‌یانگ در ماه جاری (سپتامبر) شلیک کرده است و پیش از این هم یک موشک کروز «راهبردی» و دو موشک بالیستیک قطاربَر را آزمایش کرده بود. این آزمایش‌ها نخستین پرتاب‌های این چنینی کره شمالی در شش ماه گذشته‌اند و بر اساس گزارش‌ها، هدف از آن‌ها نمایش قابلیت حمله به متحدان اصلی ایالات متحده یعنی کره جنوبی و ژاپن است.

کره شمالی بر اساس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل حق ندارد موشک‌های بالیستیک آزمایش کند.

پس از نشست سال ۲۰۱۹ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده و کیم جونگ-اون، رهبر کره‌شمالی، مذاکرات واشینگتن-پیونگ‌یانگ در مورد خلع سلاح هسته‌ای متوقف شده است.

البته تازه‌ترین پیشدستی پیونگ‌یانگ واکنشی به فراخوان مجدد مون جائه-این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، برای اعلان خاتمه جنگ ۵۳-۱۹۵۰ کره و پیشبرد صلح در این منطقه است. رئیس‌جمهور کره جنوبی هفته پیش در سازمان ملل پیشنهاد کرد دو کره، ایالات متحده و چین اعلامیه‌ای مبنی بر خاتمه یافتن جنگ امضا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های کره جنوبی چنین اعلامیه‌ای را گامی «سیاسی» و«نمادین» دانستند و امضای پیمان صلح برای پایان رسمی جنگ کره را ضروری خواندند. جنگ سه ساله کره با آتش‌بس خاتمه یافت اما وضعیت جنگی بین دو کشور عملا همچنان وجود دارد.

کیم یو-جونگ، خواهر کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی، هفته پیش گفت که پیونگ‌یانگ به بررسی امکان برگزاری نشستی بین دو کره بر اساس احترام متقابل و بی‌طرفی تمایل دارد. سئول نیز از ضرورت برقراری مجدد خط‌ تماس فوری بین دو کشور استقبال کرد.

کیم یو-جونگ پیش‌تر در سال جاری میلادی (۲۰۲۱) به ایالات متحده هشدار داده بود که اگر دوست دارد «در چهار سال آینده خواب آرامی داشته باشند» از «گند زدن در گام نخست» پرهیز کند.

© The Independent

بیشتر از جهان