برای اولین بار قلب پیوندی خوک در بدن انسان می‌تپد

وضعیت بد پزشکی بیمار باعث شد واجد شرایط پیوند قلب انسان نباشد

اولین پیوند قلب موفقیت‌آمیز حیوان به انسان در جهان در آمریکا انجام شد و جراحان قلب یک خوک را در قفسه سینه بیمار نیازمند به پیوند قرار دادند. جراحان در ایالات‌متحده اعلام کردند وضعیت مرد ۵۷ ساله‌ای که قلب یک خوک اصلاح‌ ژنتیکی شده را دریافت کرده، خوب و با ثبات است.

این اولین پیوند موفقیت‌آمیز قلب خوک به انسان است. روز دوشنبه (سه روز پس از جراحی) جراحان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، حال بیمار، دیوید بنت را خوب توصیف کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این عمل ۸ ساعته روز جمعه ۷ ژانویه ۲۰۲۲ توسط جراحان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند (UMMC) انجام شد.

به گفته پزشکان دیوید بنت آن‌قدر بیمار بود که واجد شرایط پیوند قلب انسان نبود. او می‌دانست که این پیوند بسیار خطرناک و آزمایشی است، اما حاضر شد این خطر را بپذیرد. او در بیانیه‌ای قبل از جراحی هشت‌ساعته گفت: «می‌خواهم زندگی کنم. من می‌دانم که این تیری در تاریکی است.»

دکتر گریفیث گفت بیمار از وضعیت خطرناک و مرگبار خود آگاه بود و دو نکته مهم به ما گفت «نمیخواهم بمیرم و اینکه ممکن است شما در جریان این جراحی چیزی بیاموزید که به نجات جان دیگران کمک کند.»

به گفته پزشکان بیمارستان، اگرچه وضعیت روزهای آینده نامشخص و غیرقابل‌پیش‌بینی است، اما او سه روز پس از عمل را به‌خوبی پشت سر گذاشت.

دکتر بارتلی گریفیث، مدیر برنامه پیوند قلب در مرکز پزشکی که این عمل را انجام داد، گفت: «ضربان نبض وجود دارد، فشارخون داریم، این قلب اوست (که می‌تپد). این (قلب) کار می‌کند و عادی به نظر می‌رسد. ما هیجان‌زده هستیم، اما نمی‌دانیم فردا چه چیزی برای ما به ارمغان خواهد آورد. این کار قبلاً هرگز انجام‌نشده است.»

پیوند قلب تنها چند ماه پس‌ازآن انجام شد که جراحان در نیویورک با موفقیت کلیه خوک دست‌کاری ژنتیکی شده را به یک فرد مرگ مغزی متصل کردند.

دانشمندان تلاش می‌کنند تا خوک‌هایی را بسازند که اندام‌های آن‌ها توسط دستگاه ایمنی بدن انسان پس‌زده نشود، تحقیقات در دهه گذشته با فناوری‌های جدید ویرایش ژن و شبیه‌سازی تسریع شده است.

روش‌هایی مانند استفاده از اعضای پرورش‌یافته در آزمایشگاه یا پیوند اعضای حیوانات سرآغاز دوران جدیدی در پزشکی خواهد بود. اندام‌های جایگزین نه‌تنها جان میلیون‌ها انسان نیازمند اعضای پیوندی را نجات خواهند داد بلکه این امید وجود دارد تا به تجارت اعضای بدن در کشورهای فقیر نیز پایان داده شود.

جراحان مهرماه امسال در ایالات‌متحده کلیه‌ خوک را به یک بیمار مرگ مغزی پیوند زده و شاهد شروع به کار آن بودند. به گفته آن‌ها پذیرش اعضای دست‌کاری ژنتیکی شده «یک نقطه روشن بعد از دهه‌ها تلاش» برای رسیدن به‌روزی است که بتوان از اعضای حیوانات برای پیوندهای نجات‌بخش استفاده کرد.

جراحان کلیه‌ خوک را به یک جفت رگ خونی بزرگ در خارج از بدن گیرنده متصل کرده و آن را به مدت دو روز زیر نظر گرفتند. کلیه کاری را که باید انجام می‌داد -فیلتر کردن مواد زائد و تولید ادرار- انجام داد و توسط سیستم ایمنی بدن پس‌زده نشد.