شدت گرفتن خشونت‌ و موج بازداشت‌ مخالفان در قزاقستان

بیش از دو هزار تن از معترضان تاکنون بازداشت شدند

آلماتی، بزرگ‌ترین شهر قزاقستان، همچنان صحنه رویدادهای خشونت‌بار است. ایالات متحده آمریکا درباره هرگونه نقض حقوق مردم از سوی سربازان روسی هشدار داد و تاکید کرد که جهان نظاره‌گر است. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هم تحولات جاری در قزاقستان را مسئله داخلی این کشور نامید اما افزود که برخی طرف‌های خارجی در حال دامن زدن به ناآرامی‌ها و ایجاد بی‌ثباتی در این کشورند.

به گزارش رویترز، پلیس قزاقستان اعلام کرده که ده‌ها تن از معترضان کشته شده‌اند. مقام‌های این کشور از کشته شدن دست‌کم ۱۸ تن از نیروهای امنیتی نیز خبر می‌دهند که دو تن از آن‌ها سر بریده شده‌اند.

بیش از دو هزار تن از معترضان تاکنون بازداشت شدند.

پس از جنگ‌وگریز خیابانی شبانه میان معترضان و نیروهای نظامی، کاخ ریاست‌جمهوری قزاقستان واقع در آلماتی و دفتر شهردار این شهر در شعله‌های آتش سوختند و در گوشه‌وکنار شهر خودروهای سوخته به چشم می‌خورند.

نیروهای نظامی دولتی اکنون کنترل فرودگاه این شهر را که پیش‌تر به دست معترضان افتاده بود، در اختیار دارد.

میدان مرکزی آلماتی بعدازظهر پنجشنبه بار دیگر به میدان نبردی تبدیل شد که به تناوب میان سربازان و معترضان دست به دست می‌شد و صدای تیراندازی و انفجار در سرتاسر شهر به گوش می‌رسید اما با فرارسیدن شب، خاموشی حکمفرما شده است.

اینترنت در سراسر قزاقستان قطع است و به سختی می‌توان از ابعاد اعتراض‌ها در گوشه و کنار این کشور آگاه شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تولید نفت در تنگیز، مهم‌ترین میدان نفتی این کشور، روز پنجشنبه کاهش یافت. شورون، شرکتی که بهره‌برداری از این میدان نفتی را بر عهده دارد، با انتشار این خبر، دلیل آن را اختلال به وجود آمده در برخی خطوط راه‌آهن در پی اعتراض‌های اخیر، اعلام کرد.

اعزام پرشتاب سربازان روسی نشان می‌دهد که روسیه، حتی با توسل زور، خواهان حفظ نفوذ خود در این جمهوری پیشین شوروی است؛ اما به‌کارگیری نیروهای نظامی روسی در قزاقستان بدون خطر نیست، چرا که اثبات می‌کند مقام‌های قزاقستان به روسیه وابسته‌اند و همین امر می‌تواند دامنه اعتراض‌ها را گسترده‌تر کند.

تیم اش، اقتصاددان و کارشناس آسیای میانه، در توییتی نوشت: «آن‌ها قزاق‌اند و توقایف می‌‌کوشد با سربازان روسی آن‌ها را سرکوب کند.»

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا، در گفت‌وگو با همتای قزاقستانی خود از «ضرورت یافتن راه‌حلی منصفانه و مسالمت‌آمیز در برابر بحران» سخن گفته است.

قزاقستان بزرگ‌ترین تولید کننده اورانیوم در جهان است و قیمت این کالا در بازارهای جهانی از آغاز اعتراضات هشت درصد افزایش یافته است.

ناآرامی‌ها در این کشور پهناور و کم‌جمعیت، با اعتراض به افزایش قیمت گاز مایع آغاز شد اما به‌سرعت به اعتراض‌های ضددولتی گسترده‌ای تبدیل شد که از نارضایتی عمیق از حکومت در طول سه دهه حکمرانی نظربایف و جانشین او، تورقایف، پرده برمی‌دارد.