تحریم گسترده گلدن گلوب، جنجال دوباره در هالیوود

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی پخش مراسم ۲۰۲۲ را لغو کرد

مراسم گلدن گلوب از سال ۱۹۹۶ تاکنون هر سال از شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی پخش شده است- Robyn Beck / AFP

مراسم گلدن گلوبز امسال بسیار متفاوت به نظر می‌رسد و این بار به همه‌گیری هیچ ربطی ندارد.

جوایز سال ۲۰۲۲ بدون حضور هیچ ستاره‌ نامی، چه برای دادن و چه برای گرفتن جوایز، برگزار می‌شود و پس از تحریم از سوی هالیوود به دلیل رسوایی اخلاقی رعایت نکردن تنوع نژادی، پخش تلویزیونی هم نخواهد داشت.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود «اچ‌اف‌پی‌ای» (HFPA)، سازمان مادر گلدن گلوبز، از فوریه پارسال درگیر جنجال‌هایی شده است. آن زمان خبری افشاگرانه در لس‌آنجلس تایمز منتشر شد که این سازمان را به رعایت نکردن تنوع‌ در رای‌دهندگان- که آن موقع حتی یک سیاهپوست هم در میانشان نبود- و همچنین وجود «مشکلات اخلاقی» در عملکرد تجاری‌ آن متهم کرد.

این سازمان به «فساد فرهنگی» متهم شد چون ظاهرا شرکت‌های فیلمسازی می‌توانستند نامزدی یا بردن جوایز را بخرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این افشاگری، بیش از ۱۰۰ شرکت روابط عمومی اعلام کردند که دیگر با گلوبز همکاری نخواهند کرد و ستارگانی مانند تام کروز و اسکارلت جوهانسون اچ‌اف‌پی‌ای را محکوم کردند. کروز سه جایزه خود را پس داد و جوهانسون تحریم این مراسم را خواستار شد و مواجهه خود با «سوالات و اظهارات جنسیت‌زده برخی از اعضای اچ‌اف‌پی‌ای را که به آزار جنسی پهلو می‌زد»، به یاد آورد.

شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی پخش مراسم ۲۰۲۲ را لغو کرد. این مراسم از سال ۱۹۹۶ تاکنون هر سال از این شبکه پخش شده است. سازمان خیریه غیرانتفاعی «تایمز آپ» (Time’s Up)، یکی از مدافعان اصلی اصلاح این صنعت، حرکت ان‌بی‌سی را «لحظه‌ای تعیین‌کننده در هالیوود» توصیف کرد.

مجری مهمان، اسنوپ داگ، ماه گذشته، اسامی نامزدهای گلدن گلوبز امسال را اعلام کرد.

درام نیمه اتوبیوگرافی «بلفاست» [اثر] کِنِت برانا و وسترن دلهره‌آور جِین کمپیون به نام «قدرت سگ» هر کدام با هفت نامزدی، در صدر [تعداد] نامزدی‌های این مراسم‌اند. «بالا را نگاه نکن»، «شاه ریچارد»، «پیتزای شیرین‌بیان» و «داستان وست ساید» همگی در چهار رشته نامزد شده‌اند.

در دنیای تلویزیون، «وراثت»، درام معروف غول رسانه‌ای اچ‌بی‌او (HBO) بیشترین نامزدی (۵ تا) را دارد و پس از آن، «تد لاسو» از اپل‌تی‌وی پلاس و برنامه صبحگاهی (د مورنینگ شو) هر کدام موفق شدند چهار نامزدی کسب کنند.

اچ‌اف‌پی‌ای در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد که مراسم ۲۰۲۲ در روز یکشنبه، ۹ ژانویه، در هتل بورلی هیلتون برگزار خواهد شد و در این برنامه، قرار است «با روی صحنه رفتن طیف وسیعی از اهداکنندگان جوایز، سال‌ها فعالیت‌ بشردوستانه اچ‌اف‌پی‌ای به نمایش درآید».

در آن [بیانیه] همچنین آمده که این مراسم به «ائتلاف خیال نو» (Reimagine Coalition) نیز خواهند پرداخت. این ائتلاف حرکتی ابتکاری است که به همراه گروه فعال حقوق مدنی موسوم به انجمن ملی پیشرفت رنگین‌پوستان «ان‌ای‌ای‌سی‌پی» (NAACP) در اکتبر ۲۰۲۱ برای «افزایش تنوع، برابری و همه‌شمولی در صنعت جهانی سرگرمی» راه اندازی شد.

این سازمان در ماه اوت اعلام کرد قصد دارد رشته اصلاحاتی ایجاد کند؛ از جمله بازنگری اساسی در فرایند عضوگیری خود برای ایجاد تنوع نژادی را به رای گذاشت که در نتیجه، این اصلاحات از ۸۳ رای، ۶۳ رای موافق در مقابل ۱۹ رای مخالف کسب کرد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر