آلودگی هوا کشتار می‌کند، شوخی نیست

قربانیان آلودگی هوا در جهان در سال نزدیک به دو میلیون نفر بیشتر شدند

«دی اکسید نیتروژن کودکان را در معرض خطر ابتلا به آسم قرار می‌دهد و این مشکل در مناطق شهری خیلی حاد است.»-Jewel SAMAD / AFP

یک بررسی مهم در مورد میزان ذرات ریز پی‌ام۲.۵ (PM2.5) در شهرهای سراسر جهان دریافت که در دو دهه گذشته، میانگین تراز آلاینده‌های خطرناک هوا دستخوش تغییرات منطقه‌ای چشمگیری شده است و فاش کرد که در سال ۲۰۱۹، این مشکل به حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار مرگ بیشتر منجر شده است.

این مطالعه غلظت ذرات پی‌ام۲.۵ و روند مرگ‌ومیر مرتبط با آن در بیش از ۱۳ هزار شهر در بازه ۲۰۱۹-۲۰۰۰ را بررسی کرد و دریافت که میانگین غلظت پی‌ام۲.۵ هفت برابر حد مجاز سازمان بهداشت جهانی است.

طبق برآورد نویسندگان این بررسی، در سال ۲۰۱۹ از هر ۱۰۰ هزار مرگ در مناطق شهری ۶۱ مرگ به ذرات پی‌ام۲.۵ نسبت داده می‌شود.

این مطالعه تغییرات منطقه‌ای چشمگیری را یافت؛ در بخش‌هایی از آفریقا (۱۸ درصد)، اروپا (۲۱درصد) و آمریکای شمالی و جنوبی (۲۹ درصد) کاهش قابل‌توجه آلودگی رخ داده است. بیشترین افزایش منطقه‌ای در مناطق شهری آسیای جنوب شرقی از جمله هند بوده است که بین سال‌های ۲۰۱۹-۲۰۰۰ افزایش ۲۷ درصدی میانگین غلظت ذرات پی‌ام۲.۵ با در نظر گرفتن جمعیت، را شاهد بوده‌اند.

شهرهای آسیای جنوب شرقی همچنین بیشترین افزایش مرگ‌ومیر ناشی از ذرات پی‌ام۲.۵ در این بازه زمانی را داشتند که با افزایش ۳۳ درصدی از ۶۳ نفر به ۸۴ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

اما علی‌رغم این‌ تفاوت‌ها، نویسندگان گفتند که کاهش سطح آلودگی هوا در برخی مناطق به خودی‌خود با کاهش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از ذرات پی‌ام۲.۵ در همان مناطق مطابقت ندارد.

به گفته آن‌ها، این نشان می‌دهد که «سایر عوامل جمعیت‌شناختی مثل جمعیت سالخورده و ضعف بهداشت عمومی نیز در مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی محرک‌های اثرگذارند».

ورونیکا ساوترلند، از دانشگاه جورج واشنگتن و نویسنده اصلی این مطالعه، می‌گوید: «اکثریت جمعیت شهری جهان هنوز در مناطقی با سطوح ناسالم پی‌ام۲.۵ زندگی می‌کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«اجتناب از بار مسئولیت ناشی از آلودگی هوا بر سلامت مردم به راهبردهایی نیاز دارد که نه تنها انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد بلکه بهداشت عمومی کلی را هم بالا می‌برد تا آسیب‌پذیری کاهش یابد.»

در مطالعه دوم نیز که همین تیم اثر دی‌اکسید نیتروژن -که با گازهای منتشره از وسایل نقلیه در مناطق شهری ارتباط نزدیکی دارد- را بررسی کرد، دانشمندان دریافتند که سالانه نزدیک به دو میلیون مورد جدید آسم کودکان می‌تواند ناشی از آلودگی هوای ترافیکی باشد.

بخش دوم این تحقیق که از داده‌های همان ۱۳ هزار شهر مطالعه نخست استفاده کرده بود، فشار عظیم تنفس هوای سمی بر سلامتی را فاش کرد.

سوزان آننبرگ، یکی از نویسندگان این مقاله و استاد ارشد بهداشت محیط و کار دانشگاه جورج واشنگتن، می‌گوید: «مطالعه ما نشان داد که دی اکسید نیتروژن کودکان را در معرض خطر ابتلا به آسم قرار می‌دهد و این مشکل به ویژه در مناطق شهری خیلی حاد است.»

«طبق این یافته‌ها، هوای پاک باید بخش بسیار مهمی از راهبردهای معطوف به حفظ سلامت کودکان باشد.»

این مطالعه نشان داد که در سال ۲۰۱۹، از حدود یک میلیون و ۸۵۰ هزار مورد جدید ابتلای کودکان به آسم در جهان که به دی‌اکسید نیتروژن نسبت داده شده، دو سوم آن در مناطق شهری رخ داده است.

باز هم بین مناطق مختلف جهان تفاوت‌های چشمگیری شناسایی شده و آسیای جنوبی و منطقه جنوب صحرای آفریقا از همه بیشتر لطمه دیده‌اند.

اما در کل، موارد ابتلای کودکان به آسم در اثر دی‌اکسید نیتروژن از ۲۰ درصد کل موارد آسم در سال ۲۰۰۰ به ۱۶ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است.

به گفته این تیم تحقیقاتی، «این خبر خوش به معنای آن است که هوای پاک‌تر در اروپا و بخش‌هایی از ایالات متحده برای سلامت کودکان و به خصوص کودکان ساکن محله‌های نزدیک جاده‌های شلوغ و مکان‌های صنعتی مزایای زیادی داشته است.»

اما آن‌ها هشدار دادند که «هم در کشورهای پردرآمدتر و هم در بخش‌هایی از جهان که همچنان در تقلای مهار آلودگی‌های زیان‌بار وسایل نقلیه و دیگر منابع دی‌اکسید نیتروژن‌اند، هنوز باید کارهای بسیاری بیشتری انجام شود.»

دکتر آننبرگ می‌گوید: «با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در حمل‌و‌نقل می‌توان به تنفس سالم‌تر کودکان و بزرگسالان کمک کرد و به منافع بهداشتی فراوانی مثل کاهش ابتلای کودکان به آسم و جلوگیری از افزایش مرگ‌ومیرها دست یافت.»

«در عین حال، انتشار گازهای گلخانه‌ای هم کاهش می‌یابد که به آب‌وهوای سالم‌تر منجر می‌شود.»

هر دو این مطالعات در مجله «لنست پلانتری هلت» (Lancet Planetary Health) منتشر شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان