آلمان، مقصد اصلی مهاجران ایرانی اروپا

پژوهش‌‌ها نشان می‌دهد مهاجرت کاری، تحصیلی و پناهندگی ایرانیان در حال افزایش است

حدود ۱۲ هزار ایرانی برای مهاجرت به آلمان درخواست داده‌اند - David GANNON / AFP

یافته‌های مطالعاتی رصدخانه مهاجرت ایران حاکی از آن است که مهاجرت‌های کاری و دانشجویی همچنان مهم‌ترین اولویت‌های مهاجرتی‌‌اند و اروپا یکی از مقاصد اصلی مهاجران ایرانی است.

بر اساس گزارش اخیر رصدخانه مهاجرت ایران، آلمان، سوئد و هلند به ترتیب سه کشوری‌اند که بیشترین تعداد ایرانیان در طول یک سال را پذیرش کرده‌اند. به‌ طوری‌ که فقط در سال ۲۰۲۰، حدود ۱۲ هزار ایرانی برای مهاجرت به آلمان درخواست داده‌اند و حدود هفت هزار نفر نیز موفق شده‌اند ویزا بگیرند.

بر اساس این گزارش، ایرانیان یاد شده به‌قصد کار، تحصیل، ازدواج و پناهندگی راهی این کشور شده‌اند.

آمار به دست آمده از جمعیت ایرانیان در آلمان در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که بیش از ۱۵۲ هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند. جمعیت ایرانی‌های مقیم سوئد نیز بیش از ۷۹ هزار نفر است و در هلند نیز نزدیک به ۳۵ هزار ایرانی زندگی می‌کنند.

‏انگلستان هم که شرایط سخت‌گیرانه‌تری دارد، یکی از مقاصد موردعلاقه ایرانی‌ها برای مهاجرت است. جمعیت ایرانیان حاضر در این کشور نیز تا پایان سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۳ هزار نفر اعلام شد.

‏بهرام صلواتی، مدیر رصدخانه مهاجرت ایرانیان، پیش‌تر گفته بود که سالانه ۱۳ هزار دانش‌آموز و دانشجو ایران را ترک می‌کنند و مقصد اغلب این افراد کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی است. او همچنین اعلام کرد که به دلیل همه‌گیری کرونا، «فنر مهاجرت» ایران فشرده شده است و با پایان یافتن همه‌گیری ویروس کرونا، موج جدید مهاجرت ایرانیان آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران، نیز حاکی از آن است که در فاصله سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۹، بیش از ۳۹ درصد برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی از ایران رفته‌اند و ۴.۴ درصد آنان به ایران بازگشته‌اند و بقیه مقیم کشورهای دیگر شدند.

آمار رصدخانه مهاجرت ایران نیز نشان می‌دهد که هم‌اکنون ۶۰ هزار دانشجوی ایرانی خارج از کشور تحصیل می‌کنند. در حالی‌ که آمار دانشجویان ایرانی خارج از کشور در سال ۲۰۱۴ حدود ۵۰ هزار نفر بود.

علاوه بر تحصیل، مهاجرت‌های کاری، سرمایه‌گذاری و پناهندگی ایرانیان نیز افزایش یافته است. بر اساس اعلام رصدخانه مهاجرت ایران، نیمی از ایرانیان خارج از کشور پناهنده‌اند و تنها در سال ۲۰۱۴  (۱۳۹۴) حدود ۶۰ هزار ایرانی در کشورهای دیگر اعلام پناهندگی کرده‌اند.

بیکاری، مشکلات اقتصادی، ممنوعیت آزادی‌های مدنی و ناپایداری‌های سیاسی و اجتماعی در سال‌های اخیر بسیاری از ایرانیان را به مهاجرت واداشته است.

نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی در مرکز افکار سنجی کیو انجام شد، نشان داد که از هر سه نفر ایرانی، یک نفر تمایل دارد مهاجرت کند و انگیزه ۸۰ درصد این افراد برای خروج از ایران، مسائل اقتصادی است. بر اساس این آمار، تمایل به مهاجرت میان ایرانیان حدود دو برابر میانگین جهانی و بالاتر از میانگین خاورمیانه است؛ زیرا میانگین تمایل به مهاجرت در جهان ۱۵ درصد اعلام شده است.