واکنش پومپئو به تهدید رئیسی: کشتن سلیمانی تصمیم خوبی بود

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا حفظ امنیت شهروندان را مسئولیت دولت بایدن دانست

پومپئو گفت سلیمانی در توطئه علیه آمریکا دست داشت و علیه او اقدام نظامی قانونی انجام شد-JOSHUA ROBERTS / Getty Images via AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در واکنش به اظهارات ابراهیم رئیسی که خواستار محاکمه و قصاص او و دونالد ترامپ شده است، کشتن قاسم سلیمانی را تصمیمی خوب توصیف کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در دومین سالگرد کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی خواستار محاکمه و قصاص رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و وزیر امور خارجه او شد. رئیسی تهدید کرد در صورتی که این اقدام انجام نشود مسلمانان جهان انتقام سلیمانی را می‌گیرند.

مایک پومپئو در گفت‌و‌گو با فاکس‌نیوز این اظهارات از سوی رئیس دولت کشوری که «بزرگترین حامی تروریسم» است را یک تهدید امنیتی خواند.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا با دفاع از تصمیم کشتن سلیمانی گفت: «اکنون نیز اگر به عقب برگردم هیچ چیزی را درباره پیشنهاد حذف سلیمانی تغییر نمی‌دهم. ما از ایالات‌متحده آمریکا حفاظت کردیم و آمریکا را امن نگاه‌داشتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پومپئو افزود: «قاسم سلیمانی به‌طور فعالانه در توطئه علیه آمریکا دست داشت. ما برای اطمینان از اینکه هیچ آمریکایی کشته نشود، یک اقدام نظامی قانونی انجام دادیم.»

مایک پومپئو در ادامه تاکید کرد که اکنون دولت آمریکا مسئولیت دارد که امنیت تک‌تک آمریکایی‌ها در برابر تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران را حفظ کند.

پومپئو با اشاره به تهدید رئیسی که اگر او و ترامپ محاکمه نشوند، ترور خواهند شد، گفت این مسئولیت واقعی دولت آمریکا است که از شهروندانش محافظت کند.

مقامات دولت بایدن هنوز نسبت به تهدید رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه پیشین آمریکا از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان نداده‌اند.

قاسم سلیمانی ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ هنگام خروج از فرودگاه بغداد با دستور مستقیم دونالد ترامپ هدف حمله پهپادی قرار گرفت. دونالد ترامپ بارها از این تصمیم دفاع کرد و گفت، «تروریست شمار یک جهان» را از میان برداشته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از روز پس از کشته شدن سلیمانی وعده انتقامی «سخت» داده است. اما این انتقام تا امروز در حد تهدید باقی مانده است.

بیشتر از جهان