دانشمندان خواستار بازگشت پلوتو به جمع سیاره‌های منظومه شمسی شدند

پلوتو در سال ۲۰۰۶، با نظر اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، به رده «سیاره کوتوله» تنزل پیدا کرد

اجرام در صورتی سیاره شناخته می‌شوند که کروی، در حال گردش به دور یک ستاره و فاقد محیط گرانشی مداری مشترک با سایر اجرام باشند‌ـ NASA

دانشمندان در جریان [انتشار] مطالعه‌ای جدید در زمینه علوم سیاره‌ای، خواستار طبقه‌بندی مجدد پلوتو به‌‌‌عنوان سیاره شدند.

پلوتو در سال ۲۰۰۶ با این ادعا که نتوانسته است هر سه پیش‌شرط لازم برای طبقه‌بندی به‌عنوان سیاره را برآورده کند، به‌طور بحث‌انگیزی با نظر اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (IAU) به وضعیت «سیاره کوتوله» تنزل پیدا کرد.

برای اینکه یک جرم نجومی رسما یک سیاره شناخته شود، باید کروی باشد، به دور یک ستاره در حال گردش باشد و محیط گرانشی مداری مشترک با سایر اجرام نداشته باشد. تصمیم اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (IAU) برای طبقه‌بندی پلوتو در سال ۲۰۰۶ بر اساس وجود اجرامی به نام «پلوتینوها» در مدار پلوتو صورت گرفت.

اینک گروهی از محققان دانشگاه‌های گوناگون، رصدخانه‌ها و موسسات پژوهشی می‌گویند که تصمیم اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی (IAU) برای این سیاره «عجولانه» بوده است و نتوانسته «مسائل مهمی» که ستاره‌شناسی و نجوم را با یکدیگر ادغام کرده است، حل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پژوهشگران در مقاله‌ای که قرار است در مجله علمی ایکاروس (Icarus) منتشر شود، این‌طور استدلال می‌کنند که تعریف اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی مبتنی بر «برداشت عامیانه از مفهوم سیاره و در تضاد با دیدگاه علمی است».

این بررسی پنج‌ساله منابع نجومی و علوم سیاره‌ای به این نتیجه رسیده است که اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی باید «تعریف غیرعلمی‌اش را لغو کند و آموزش روایت تجدیدنظرطلبانه‌اش» را که پلوتو را در زمره غیرسیاره‌ها قرار داده است، متوقف کند. در این بیانیه آمده است که «این موضوع، مستلزم اصلاح کتب مرجع و برنامه‌های درسی از مهدکودک تا دانشگاه است».

سیاره‌ بودن پلوتو از ۱۵ سال پیش، از زمانی که از طبقه‌بندی رده سیاره‌ها خارج شد، همچنان در جامعه نجوم بحث‌برانگیز بوده است و چند چهره برجسته بدون توجه به تصمیم اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی، همچنان پلوتو را یک سیاره می‌دانند.

در سال ۲۰۱۹، جیم برایدنستاین، رئیس ناسا، گفت این جرم آسمانی را سیاره می‌داند و در ادامه افزود: «روشی که من یاد گرفتم این است و به آن متعهدم‌.»

آلن استرن، دانشمند ناسا، نیز که ماموریت «نیوهورایزنز» سازمان فضایی ایالات‌ متحده آمریکا به پلوتو را هدایت کرده است، در تالیف مقاله‌ای مشارکت کرده که خواستار طبقه‌بندی مجدد پلوتو شده است.

بازگرداندن عنوان سیاره‌ به پلوتو، بار دیگر آن را پس از عطارد، زهره، زمین، مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون به نهمین سیاره [دور] خورشید تبدیل می‌کند.

© The Independent

بیشتر از علوم