کانون نویسندگان ایران: درمان بکتاش آبتین را عامدانه به تاخیر انداختند 

بکتاش آبتین در پی ابتلا به کرونا در زندان، به کمای مصنوعی رفت

بکتاش آبتین، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد - پیک ایران

در پی وخیم‌تر شدن وضعیت سلامتی بکتاش آبتین، کانون نویسندگان ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که حکومت جمهوری اسلامی ایران مسئول جان این نویسنده و شاعر دربند است. بکتاش آبتین که دوران محکومیت خود را سپری می‌کند، به کرونا مبتلا شده است و پزشکان از روز یکشنبه، ۱۲ دی‌ماه، او را به کمای مصنوعی برده‌اند. 

در بیانیه‌ کانون نویسندگان ایران آمده است که خانواده بکتاش آبتین ۲۲ آذرماه موفق شد‌ه‌اند برای او از زندان مرخصی بگیرند و بدین ترتیب، آبتین با «وضعیتی وخیم» به بیمارستانی دیگر منتقل شده است. 

کانون نویسندگان ایران با انتقاد از آغاز روند درمان بکتاش آبتین «پس از ۱۰ روز بی‌توجهی عامدانه»، اعلام کردند: «فشاری که در این ۱۰ روز از سر گذرانده بود، درگیری بالای ریه و پایین بودن جدی سطح اکسیژن خون باعث شد که با وجود تلاش شبانه‌روزی کادر درمان، آبتین روزهای بعد را بی هیچ نشانه‌ای از بهبود سپری کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کانون نویسندگان ایران «حکومت و زندانبانان» را مسئول مستقیم «رنجی» که بکتاش آبتین در یک ماه اخیر تحمل کرده، دانسته‌ است. در ادامه این بیانیه آمده است: «مسیری که حکومت با احضارها و بازجویی‌های متعدد، پرونده‌سازی، صدور حکم درازمدت، اجرای حکم زندان در زمان همه‌گیری کرونا و با وجود آگاهی از بیماری زمینه‌ای او آغاز کرده بود، تنها به دو بار ابتلای آبتین به کرونا ختم نشد. چهار روز سرگردانی او در زندان اوین میان بند و بهداری، بدون دریافت کوچک‌ترین درمانی، انتقال شبانه‌ او به بیمارستان طالقانی و به زنجیر کشیدن او بر تخت بیمارستان، بی‌خبر نگه داشتن خانواده و هم‌بندان از وضعیت او و سوزاندن روزها و لحظات حیاتی آبتین و خانواده‌اش در تلاش برای گرفتن مرخصی، بخشی از عملکرد آگاهانه و عامدانه‌ حکومت و زندانبانانش در به خطر انداختن جان آبتین است.» 

تنها نهاد مستقل نویسندگان ایران با ابراز امیدواری از بهبودی عضو پیشین هیئت‌ دبیران کانون نویسندگان ایران، تاکید کرده‌اند که از یاد نخواهند برد که حکومت به دلیل «تاخیر عامدانه» در انتقال سریع بکتاش آبتین به بیمارستان، «مسئول جان و سلامت» او است.  

در ادامه این بیانیه آمده است: «اکنون کادر درمان، خانواده، اعضای کانون و دوستان آبتین امیدوارانه به روزهای پس از این خواب مصنوعی اجباری چشم دوخته‌اند.»

بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان ایران، به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شده است. علاوه بر او، کیوان باژن و رضا خندان، دیگر اعضای کانون نویسندگان ایران، نیز در زندان به سر می‌برند. شهریور ۱۴۰۰، انجمن قلم آمریکا در مراسم سالانه خود در نیویورک، «جایزه‌ آزادی نوشتن» را به این سه نویسنده زندانی در ایران اهدا کرد. این انجمن در همان زمان اعلام کرد که هدف از اهدای این جایزه حمایت از حق آزادی بیان و پایان دادن به دستگیری و اعمال محدودیت بر نویسندگان و خالقان آثار ادبی است.