اعتصاب غذای دو زندانی در اعتراض به جابه‌جایی‌های زندانیان سیاسی

خواسته امیرسالار داودی و بکتاش آبتین «پایان دادن به تنبیه و مجازات زندانیان معترض تحت عنوان انتقال» است

آبتین و داودی در اطلاعیه خود نوشته‌اند که تا روشن شدن وضعیت اسماعیل عبدی، هر روز یک زندانی به این اعتصاب غذا می‌پیوندد- تصاویر از رسانه‌های اجتماعی

بکتاش آبتین و امیرسالار داودی، دو زندانی سیاسی محبوس در اوین، در اعتراض به جابه‌جایی‌های متعدد زندانیان سیاسی، اعتصاب غذا کردند.  

طناز کلاهچیان، وکیل دادگستری و همسر امیرسالار داودی، روز پنج‌شنبه، ۲۸ اسفندماه، در حساب توییتر خود نوشت که اعتصاب غذای این دو زندانی سیاسی که از عصر روز چهارشنبه آغاز شده است، «در پی اعتراض به جابه‌جایی‌های مکرر و فاقد وجاهت قانونی زندانیان سیاسی»، به‌ویژه اسماعیل عبدی، بوده و آن‌ها اعلام کرده‌اند که «تا زمان ادامه این ظلم» به اعتصاب خود ادامه می‌دهند.

بکتاش آبتین، عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران، و امیرسالار داودی، وکیل دادگستری، در اطلاعیه‌ای که درمورد اعتصاب غذایشان منتشر کردند، آورده‌اند که انتقال زندانیان از بندی به بند دیگر یا از زندانی به زندان دیگر هرگاه «با انگیزه تنبیه و آزار زندانی» باشد، «معنایی جز نقض آشکار و مستقیم حقوق شهروندی و انسانی فرد زندانی» ندارد.

آن‌ها در اطلاعیه خود، انتقال زندانیان «با این سبک و منظور» را از شگردهای رایج در زندان‌های ایران دانسته‌اند که «به‌ویژه با شدتی بیشتر درباره زندانیان سیاسی» اعمال شده و می‌شود. 

در هفته‌های اخیر آتنا دائمی از اوین به زندان لاکان رشت، سپیده قلیان به زندان بوشهر و مریم اکبری‌منفرد به زندان سمنان منتقل شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسماعیل عبدی، دبیرکل سابق «کانون صنفی معلمان»، نیز پیش‌تر از بند هشت زندان اوین (بند مختص زندانیان سیاسی)  به بند ششم آن زندان منتقل شده و از روز ۱۷ اسفندماه، در اعتراض به محدودیت‌های جدید و محروم شدن از حق تماس، اقدام به اعتصاب غذا کرده بود که روز ۲۱ اسفند با تامین خواسته‌اش، به اعتصاب غذای خود پایان داد؛ اما پس از آن به کرج منتقل شد.

این دو زندانی در اطلاعیه خود نوشته‌اند که «اسماعیل عبدی، معلم زندانی، با اینکه نزدیک به یک هفته است تحت عنوان انتقال به زندان رجایی شهر از زندان اوین بیرون برده شده، اما هنوز در هیچ یک از زندان‌های کرج پذیرش نشده است» و پیگیری هم‌بندی‌های او نیز با «سد دروغ‌های مسئولان زندان» مواجه شده است.

در روزهای قبل چندین‌بار خبر انتقال عبدی به زندان رجایی‌شهر کرج منتشر شده بود، اما او در نهایت روز جمعه، ۲۹ اسفندماه، در تماسی کوتاه با خانواده‌اش، از انتقال خود به ندامتگاه مرکزی کرج (زندان قزل‌حصار) خبر داده است.

بکتاش آبتین و امیرسالار داودی، «روشن شدن وضعیت اسماعیل عبدی» را یکی از خواسته‌های خود اعلام کرده و نوشته بودند تا زمانی که این خواسته محقق نشود، «هر روز یک زندانی به این اعتصاب غذا می‌پیوندد.» 

آن‌ها در پایان اطلاعیه خود نوشته‌اند:«به تنبیه و مجازات زندانیان معترض تحت عنوان «انتقال» پایان دهید. این نوع انتقال‌ها بخشی از جریان تحمیل سکوت و سکون به زندانیان است.»