عامل حمله به فرودگاه کابل، پسر تاجر افغان و دانشجوی رشته مهندسی در هند بود

سازمان‌های امنیتی آمریکا در تلاش‌اند تا اطلاعات بیشتری درباره هسته عملیاتی داعش خراسان در افغانستان جمع‌آوری کنند.

«داعش خراسان می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به ایالات‌متحده آمریکا حمله کند» - کانال تلگرامی داعش خراسان

چهار ماه پس از حمله مرگبار یک بمب‌گذار گروه داعش خراسان به فرودگاه کابل که درنتیجه آن حدود ۲۰۰ نفر ازجمله ۱۳ سرباز آمریکایی کشته شدند، به‌تازگی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا، اطلاعاتی را در باره بمب‌گذار و هسته‌ عملیاتی داعش خراسان که آن حمله را سازمان‌دهی کرد، جمع‌آوری کردند. به‌تازگی مشخص شده که عامل حمله مرگبار روز ۲۶ اوت در فرودگاه کابل، پسر یک تاجر افغان و دانشجوی سابق رشته مهندسی در یکی از دانشگاه‌های هند بوده است.

نیویورک‌تایمز در گزارشی که شنبه، یازدهم دی‌ماه (‌یکم ژانویه) منتشر شد، به نقل از مقام‌های امنیتی و اطلاعاتی در دولت آمریکا نوشت که قرار است از اطلاعات بمب‌گذار داعش خراسان و هسته عملیاتی این گروه، برای تعقیب آنان استفاده شود.

حمله به فرودگاه کابل که در جریان تخلیه نظامیان آمریکایی و متحدانشان از افغانستان رخ داد، یکی از مرگبارترین حمله‌ها در ۲۰ سال گذشته بود. گروه داعش خراسان، مسئولیت آن حمله را به عهده گرفت و نام حمله‌کننده را عبدالرحمان لوگری اعلام کرد. چند روز پس از حمله، نظامیان آمریکایی اعلام کردند که حمله‌کننده انتحاری، یکی از هزاران زندانی بوده که طالبان از زندان‌های افغانستان آزاد کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز، ادموند فیتون براون، یک مقام ارشد مبارزه با تروریسم سازمان ملل اخیرا در یک کنفرانس امنیتی در دوحه قطر گفت: «توضیح این‌که چه فکری پس طرح آزاد‌سازی افرادی بوده که تهدیدی برای خود طالبان به شمار می‌آمدند، دشوار است.»

بااین‌حال، عبدالرحمان لوگری، بمب‌گذار گروه داعش خراسان قبل از اقدام به این حمله برای آمریکا‌یی‌ها ناشناخته نبود. در سال ۲۰۱۷، مقام‌های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (C.I.A) به ماموران اطلاعاتی هند اعلام کردند که یک بمب‌گذار انتحاری در حال طراحی یک حمله در دهلی‌نو است. ماموران امنیتی هند این حمله را خنثی و عبدالرحمان لوگری را بازداشت کردند و به آژانس اطلاعاتی آمریکا تحویل دادند. لوگری به زندان بگرام در شمال کابل فرستاده شد. عبدالرحمان لوگری تا پانزدهم اوت، زمانی که درنتیجه هرج‌ومرج سقوط کابل به دست طالبان از زندان آزاد شد، در جمع صدها عضو داعش و القاعده در زندان بگرام بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لوگری، ۱۱ روز پس از آزاد شدن از زندان، در ۲۶ اوت در ساعت ۴۸: ۰۵ دقیقه بعدازظهر، جلیقه انفجاری ۲۵ پوندی را زیر لباس خود پوشید و به سمت گروهی از سربازان آمریکایی رفت. این حادثه، مرگبارترین حمله‌ای بود که یک بمب‌گذار داعش خراسان علیه سربازان آمریکایی انجام داده است. این حمله، ضمن این‌که وجهه بین‌المللی داعش خراسان را تقویت کرد، از دور جدید فعالیت‌های تروریستی این گروه در افغانستان خبر داد.

عبدالرحمان لوگری پسر یک تاجر افغان بود که برای تجارت به هند و پاکستان سفر می‌کرد. لوگری در سال ۲۰۱۷ به هند نقل‌مکان کرد تا در دانشگاه Manav Rachna در نزدیکی دهلی‌نو، در رشته مهندسی تحصیل کند. ماموران امنیتی هند لوگری را که در داعش خراسان استخدام‌شده بود، در سال ۲۰۱۷ و حین طراحی حمله انتحاری در دهلی‌نو، بازداشت کردند و به آمریکایی‌ها تحویل دادند.

نیویورک‌تایمز به نقل از کریستین ابی زید، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم در آمریکا نوشت: «این گروه به‌گونه‌ای بدنام است که می‌تواند برای آن‌ها درصحنه فراملی کاملا قانع‌کننده باشد.»

پس از حمله مرگبار فرودگاه کابل، کالین اچ کال، معاون امور سیاسی وزیر دفاع آمریکا، در ماه اکتبربه کمیته نیروهای مسلح مجلس سنا گفت که «داعش خراسان می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به ایالات‌متحده آمریکا حمله کند.» او زمان این کار را بین شش ماه تا یک‌سال عنوان کرد.

در پانزدهم اوت، طالبان با ورود به شهر کابل در نخستین اقدام به دو زندان بگرام و پلچرخی که از زندان‌های مهم امنیتی دولت پیشین افغانستان بود، حمله کرد. به گفته مقام‌های آمریکایی، طالبان، عمر خالد خراسانی یک زندانی برجسته و از رهبران ارشد پیشین گروه داعش خراسان را کشت و بیش از ۱۲۰۰۰ نفر دیگر ازجمله ۶۰۰۰ طالب، ۱۸۰۰ عضو داعش خراسان و نزدیک به ۳۲ جنگجوی القاعده را آزاد کرد.

بروس او ریدل، یک افسر پیشین سازمان سیا به نیویورک‌تایمز گفت: «شکست در افغانستان، صدها تروریست را به خیابان بازگردانده است.»

بر اساس اطلاعات منابع امنیتی در دولت آمریکا، شمار جنگجویان گروه داعش خراسان در سال ۲۰۲۰ میلادی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ جنگجو بوده است، چون بسیاری از فرماندهان و جنگجویان این گروه به‌ویژه فرماندهان و جنگجویان پاکستانی داعش خراسان، در حمله‌های هوایی نیروهای آمریکایی و کماندوهای افغان کشته یا بازداشت شده‌اند.

رهبرگروه داعش خراسان فعلا شهاب‌المهاجر با نام اصلی‌ ثناءالله غفاری است. او از ساکنان شهرستان شکردره در شمال کابل است. داعش خراسان اکنون به دردسر بزرگی برای طالبان بدل شده و این گروه در چهار ماه اخیر حمله‌های مرگباری را علیه طالبان و تجمع‌ نمازگزاران به‌ویژه در مساجد شیعیان انجام داده است. هم‌اکنون داعش خراسان فعالیت خود را در ۳۴ استان افغانستان گسترش داده است.