یک شهروند بریتانیایی، پس از بازداشت از سوی طالبان در کابل، ناپدید شد

«دولت طالبان وضعیت را برای معدود افراد خارجی که در آنجا کار می‌کنند بسیار دشوار می‌کند»

سفر به افغانستان با دشواری‌های زیادی همراه است - WAKIL KOHSAR / AFP

رسانه‌های بریتانیایی ازجمله دیلی میرور و گاردین گزارش دادند که گرانت بیلی ۵۰ ساله، شهروند بریتانیا که در یک سازمان غیردولتی کار می‌کرد و اخیرا به افغانستان رفته بود، روز شنبه ۲۷ آذر، در یک ایست بازرسی طالبان در کابل بازداشت و پس‌ازآن ناپدید شده است.

پنج‌شنبه، ۲ آذر، دیلی میرور به نقل از منابع امنیتی در دولت بریتانیا گزارش داد که گرانت بیلی که چندین سال در افغانستان کارکرده بود و اخیرا به کابل رفته بود، پس از اینکه طالبان او را بازداشت کرده، ناپدیدشده است.

دیلی میرور نوشت که مقام‌های وزارت خارجه بریتانیا در تلاش‌اند تا محل نگهداری گرانت بیلی را پیدا کنند و این نگرانی وجود دارد که این شهروند بریتانیا در یکی از زندان‌های بدنام کابل نگهداری شود.

یک منبع امنیتی در دولت بریتانیا به دیلی میرور گفت، آخرین بار روز شنبه، ۲۷ آذر (‌۱۸ دسامبر) از گرانت بیلی شنیده که با تهدید اسلحه بازداشت شده است. گرانت بیلی چند سال قبل مدتی در کابل بود و اخیرا پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان و به‌رغم افزایش تهدیدات امنیتی به افغانستان برگشت.

یک منبع امنیتی گفت: «ما کاملا شگفت‌زده شدیم که او پس از خروج غرب از افغانستان به کابل بازگشت، زیرا وضعیت امنیتی در آنجا بسیار بد است.» این منبع امنیتی افزود: «دولت طالبان وضعیت را برای معدود افراد خارجی که در آنجا کار می‌کنند بسیار دشوار می‌کند و سفر به افغانستان با دشواری‌های زیادی همراه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نوشته دیلی میرور، بیلی گرانت متاهل و اهل جنوب انگلستان است. او در ماه سپتامبر، چند هفته پس از تسلط طالبان بر کابل، به افغانستان بازگشت. یک سخنگوی دفتر امور خارجه بریتانیا به دیلی میرور گفت، از ناپدید شدن بیلی گرانت آگاه است و برای حمایت از او، با خانواده‌اش در تماس است.

در همین حال، مجله گاردین، جمعه ۳ دی‌ماه، نوشت که بیلی گرانت در کابل مشاور امنیتی بود و تاکنون اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.

به نوشته گاردین، وظایف کاری بیلی برقراری ارتباط با وزارت امور خارجه ایالات‌متحده در مورد مسائل مربوط به امنیت است. باگذشت یک هفته از ناپدید شدن شهروند بریتانیا‌، اطلاعی از وضعیت او در دست نیست و نگرانی‌ها از تهدیدها علیه شهروندان خارجی که با سازمان‌های مختلف در افغانستان کار می‌کنند رو به افزایش است.

هرچند بسیاری از کشورهای غربی که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان ماموریت سیاسی و نظامی داشتند، شهروندان و همکاران محلی‌شان را از آن کشور خارج کردند، اما هنوز هم صدها شهروند خارجی و هزاران افغان که با سازمان‌های غربی کار می‌کنند در داخل افغانستان حضور دارند. شماری از این افراد زندگی پنهانی دارند و شماری دیگر با دریافت تضمین‌های امنیتی طالبان به کارشان ادامه می‌دهند.

درحالی‌که به گزارش سازمان ملل حدود ۲۳ میلیون انسان در افغانستان به کمک‌های فوری مانند غذا و اقلام بهداشتی نیاز دارند، به خطر افتادن جان شهروندان خارجی می‌تواند روند کار سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی را مختل کند.