بسته‌بندی پلاستیکی میوه و سبزیجات در فرانسه ممنوع شد

سی فراورده‌ از‌جمله خیار، لیمو و پرتقال دیگر نباید با روکش پلاستیکی به فروش برسند

طبق برآورد‌ها بیش از یک‌سوم میوه و سبزی‌هایی که در فرانسه به فروش می‌رسند، روکش پلاستیکی دارند - Pexels

بسته‌بندی پلاستیکی اکثر میوه‌ها و سبزی‌ها در فرانسه از امروز ممنوع می‌شود و این اقدام گامی دیگر به‌سوی کنار گذاشتن اقلام پلاستیکی یک‌بارمصرف در این کشور تا سال ۲۰۴۰ است.

سی فراورده‌ از‌جمله خیار، لیمو و پرتقال دیگر نباید با روکش پلاستیکی به فروش برسند و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه این اقدام را «انقلابی واقعی» خواند.

این قانون جدید که شامل فلفل سبز، کدوسبز و بادمجان هم می‌شود، پارسال به تصویب سیاست‌مداران فرانسه رسیده بود و از روز اول سال نو به اجرا درمی‌آید.

بسته‌های بزرگ‍‌‌‌‌‌تر میوه و سبزی‌ها با وزن‌ بیش‌تر از ۱.۵ کیلوگرم و محصولات میوه‌ای فراوری‌شده و خردشده از این قانون مستثنا شده‌اند.

فروشندگان سایر محصول‌ها مثل گوجه‌فرنگی گیلاسی یا میوه‌های نرم شامل تمشک و قره‌قات (بلوبری) از مهلت بیشتری برای یافتن روکش جانشین برخوردارند، اما بسته‌بندی پلاستیکی به‌تدریج تا سال ۲۰۲۶ برای تمام میوه‌ها و سبزی‌ها کنار گذاشته خواهد شد.

طبق برآورد‌ها بیش از یک‌سوم میوه و سبزی‌هایی که در فرانسه به فروش می‌رسند، روکش پلاستیکی دارند و مقامات امیدوارند که این محدودیت‌های جدید جلوی مصرف سالانه یک میلیارد قلم پلاستیک یک‌بارمصرف را بگیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت محیط‌زیست فرانسه با اعلام این تغییرها گفت باید «مصرف هولناک پلاستیک یک‌بارمصرف در زندگی روزانه» را محدود کرد.

ممنوعیت بسته‌بندی پلاستیکی میوه و سبزی‌ها، بخشی از تلاش گسترده‌تر فرانسه برای کنار گذاشتن فراورده‌های پلاستیکی یک‌بارمصرف در بسیاری از صنایع است.

پیش‌ازاین، نی، لیوان و کارد و چنگال پلاستیکی و هم‌چنین ظروف یک‌بارمصرف از جنس پلی‌استایرن ممنوع شده بود.

در سال ۲۰۲۲ نیز نصب شیرهای آب در اماکن عمومی اجباری خواهد شد تا مصرف آب در بطری‌های یک‌بارمصرف دورانداختنی کاهش یابد.

نشریه‌ها را هم باید بدون روکش پلاستیکی جابجا شوند و غذاخوری‌های عرضه‌کننده غذای فوری هم دیگر حق ندارند وسایل غذاخوری پلاستیکی رایگان همراه غذا عرضه کنند.

شعبه صندوق جهانی طبیعت در فرانسه می‌گوید این اقدام گامی در «جهت درست» است و خواستار اقدام‌های بیشتر برای کاهش مصرف پلاستیک در تمامی بخش‌های جامعه شد.

پیه‌ر کانه، رئیس بخش دفاع و کارزار در شعبه صندوق جهانی طبیعت در فرانسه می‌گوید: «فروتنی و هشیاری حکم می‌کند که بگوییم هنوز کار زیادی باقی‌مانده است. هنوز از اقتصاد بدون پلاستیک و تمامی گام‌های لازم برای رهایی از آلودگی پلاستیکی خیلی فاصله‌ داریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان