پلاستیک عامل ۱۰۰ هزار مرگ زودرس در آمریکا است؟

فتالات‌ سرطان‌زا است، موجب جهش ژنتیک می‌شود و می‌تواند در باروری اختلال ایجاد کند

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی‌اند که به پلاستیک اضافه می‌شوند تا در بسته‌بندی مواد غذایی، صابون‌ها، شامپو و محصولات دیگر به کار روند- Pexels

گروهی از مواد شیمیایی مصنوعی که در صدها محصول پلاستیکی استفاده می‌شود، ممکن است با بیش از ۱۰۰ هزار مرگ زودرس در ایالات متحده مرتبط باشد.

مطالعه‌ای جدید که محققان دانشکده پزشکی گروسمن دانشگاه نیویورک انجام داده‌اند، تخمین زده است که فتالات‌ها ممکن است ۹۱ هزار تا ۱۰۷ هزار مرگ زودرس در بزرگسالان بین ۵۵ تا ۶۴ سال را سبب شوند.

در این مطالعه که در مجله «انوایرومنتال پولوشن» (Environmental Pollution) منتشر شد، مشخص شد که افرادی که سطوح بالاتری از فتالات دارند، به احتمال زیاد به علل مختلف، به ویژه به علت مشکلات قلبی، زودتر از موعد می‌میرند.

فتالات‌ها گروهی از مواد شیمیایی‌اند که به پلاستیک‌ها اضافه می‌شوند تا انعطاف‌پذیر شوند و در لوازم آرایشی، شوینده‌ها، بسته‌بندی مواد غذایی، صابون‌ها، شامپوها و بسیاری از محصولات دیگر به کار می‌روند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، این سازمان یادآور می‌شود که ارزیابی مشکلات مرتبط با فتالات‌ها برای سلامتی انسان‌ها دشوار بوده است، زیرا افراد در معرض مواد متعددی‌اند که با فعالیت غدد‌ درون‌ریز تداخل دارند؛ موادی شیمیایی‌ که می‌توانند با سیستم‌های غدد درون‌ریز (یا هورمونی) تداخل کنند و ایجاد تومورهای سرطانی، نقایص هنگام تولد و تاثیر بر باروری را باعث شوند. 

این محققان به این نتیجه رسیدند که در حالی که مطالعات بیشتری مورد نیاز است، اقدام‌های نظارتی فورا موردنیاز است.

در سال ۲۰۱۹، سطوح بالایی از فتالات در اسباب‌بازی‌های ارزان قیمت بچه‌ها برای فروش در کریسمس، یافت شد.

شورای شهر ناتینگهام درباره اسباب‌بازی‌های غیرایمن که ممکن است در سراسر بریتانیا عرضه شده باشد، هشدار داد.

مشخص شد که دو عروسک حاوی مقادیر زیادی فتالات بودند که با مشکلات باروری طولانی‌مدت نیز مرتبط است.

رابرت چانتری-پرایس، از مقام‌های ارشد در موسسه «چارترد تریدینگ استانداردز»، به بی‌بی‌سی گفت که کشف سطوح بالای فتالات در اسباب‌بازی‌های کودکان «ترسناک» است.

وی افزود: «فتالات‌ها سرطان‌زا هستند و موجب جهش [ژنتیک] می‌شوند و می‌توانند در باروری اختلال ایجاد کنند، اما با وجود قوانینی که بر ضد آن وجود دارد، مقدار قابل توجهی از این مواد در طیف وسیعی از اسباب‌بازی‌ها و محصولات مراقبت از کودکان یافت می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از جهان