چرا اشخاص خودشیفته به طالع‌بینی باور دارند؟

اعتقاد به طالع‌بینی و گرایش‌های خودشیفتگی ناشی از «دید جهانی خودمحوری» است

دنبال کردن طالع‌بینی، به‌خودی‌خود از شما یک خودشیفته نمی‌سازد - Pexels

چه تفاوت میان علامت خورشیدی‌تان را از علامت ماهتان تشخیص بدهید، چه وقتی سیاره تیر در حال رتروگراد (پس‌روندگی) باشد، پنهان شوید، یا طالع‌بینی یکی از تفریحاتتان باشد، یک پژوهش جدید نتیجه‌گیری کرده که ممکن است در شخصیت شما رگه‌های خودشیفتگی وجود داشته باشد. 

این نتیجه‌گیری در شماره مارس ۲۰۲۱ نشریه «پرسونالیتی اند ایندیویجوال دیفرنسس» (Personality and Individual Differences) منعکس‌شده است.

این پژوهش را که روانشناسان دانشگاه «لوند» سوئد انجام داده‌اند، نتیجه‌گیری می‌کند که افرادی که به طالع بینی معتقدند، دارای هوشی کمتر بوده و بیشتر به خودشیفتگی گرایش دارند.

اکثر (۸۷ درصد) ۲۶۴ نفری که در این پژوهش شرکت کرده‌اند زن و در رده سنی میان ۲۵  و ۳۴ سال قرار داشته‌اند. پژوهشگران با ارزیابی سطح هوش، اعتقاد به طالع بینی و خصوصیات شخصیتی آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند.

از شرکت‌کنندگان در این پژوهش خواسته شد پرسشنامه موسوم به «اعتقاد به طالع‌بینی» (The Belief in Astrology Inventory) را تکمیل کنند به این صورت که در این برگه‌ها اظهارنظرهایی ازجمله «نحوه ارتباطم با سایرین به علامت زودیاک (خورشیدی) من بستگی دارد» و «طالع‌بینی آینده فرد را تعیین می‌کند» نوشته‌شده بود. شرکت‌کنندگان در این پژوهش می‌بایست نظر تایید یا رد خود را با علامت زدن روی یک مقیاس یک تا پنج مشخص می‌کردند.

پژوهشگران همچنین از این افراد خواستند خلاصه‌ای از آزمایش موسوم به «سه‌گانه تاریک» را که در علم روانشناسی به سه ویژگی شخصیتی خودشیفتگی، ماکیاولیسم و روان‌پریشی اطلاق می‌شود، تکمیل کنند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مولفان این گزارش با مطالعه نتیجه این آزمایش متوجه ارتباط میان اعتقاد به طالع‌بینی و گرایش‌های خودشیفتگی ناشی از «دید جهانی خودمحوری» شدند که «آن‌ها را به یکدیگر پیوند می‌دهد.» 

آن‌ها می‌افزایند: «جنبه‌های فرهنگ متولدین دهه‌۱۹۸۰ یا‌۱۹۹۰ یا اوایل دهه ‌۲۰۰۰ بر بی‌همتا بودن فرد تاکید می‌کند که می‌تواند به خودمحوری در جهان منجر و رگه‌های خودشیفتگی [در شخصیت فرد] مرتبط شود.»

فرهنگ لغات «کمبریج» خودشیفتگی را «توجه بیش‌ازحد و ستایش از ظاهر و یا توانایی‌های نفس» توصیف می‌کند.

در موارد حاد، خودشیفتگی همچنین می‌تواند یک نارسایی شخصیتی باشد. نهاد موسوم به «سلامت روان بریتانیا» (Mental Health UK) نارسایی شخصیتی خودشیفتگی را «احساس اهمیت شدید خود» تعریف می‌کند.

البته دنبال کردن طالع‌بینی، خواندن آنچه ستارگان درباره شما می‌گویند یا اعتقاد به زودیاک [علائم خورشیدی] به‌خودی‌خود از شما یک خودشیفته نمی‌سازد.

بنا به گزارش تحلیلی نشریه «سایکالاجی تودی» (Psychology Today) این پژوهش «تعدادی محدودیت» دارد ازجمله نبود نمونه‌های برنامه‌ریزی نشده، استفاده از پرسشنامه‌های خلاصه‌شده و این‌که در انتخاب شرکت‌کنندگان در این پژوهش به میزان کافی تنوع  وجود نداشته است.

این مقاله چنین نتیجه‌گیری می‌کند که «بنابراین، پژوهش‌های آتی باید تکرار نتیجه‌گیری‌های کنونی باشد. تا آن زمان باید از نتیجه‌گیری‌های قطعی در مورد اعتقاد به طالع بینی و ارتباط آن با خودشیفتگی حاد و پائین بوده میزان هوش، اجتناب شود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی