بوی نامطبوع دوباره به تهران بازگشت

مقام‌های دولتی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های تهران را همچنان انکار می‌کنند

سابقه استشمام بوی نامطبوع در تهران به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد‌ـ ATTA KENARE / AFP

در حالی‌ که مدیرعامل شرکت گاز استان تهران ادعا کرده است هیچ نیروگاهی در تهران از سوخت مازوت استفاده نمی‌کند، گزارش‌های میدانی رسانه‌های داخلی حاکی از آن است که بار دیگر بوی نامطبوع به پایتخت بازگشته است.

سعید توکلی، مدیرعامل شرکت گاز استان تهران، روز چهارشنبه ۸ دی‌ماه، در حاشیه افتتاح طرح انتقال گاز به شهرک صنعتی پاکدشت، گفت: «امسال هیچ‌ نیروگاهی در سطح استان تهران برای تامین انرژی و تولید برق از سوخت مازوت استفاده نکرده است.» اما خبرگزاری رکنا در گزارشی با همین موضوع، از استشمام بوی نامطبوع در تهران به‌صورت پراکنده خبر داد و نوشت که هنوز مشخص نیست این بو از کجا می‌آید و چرا منتشر می‌شود.

عبدالمطهر محمدخانی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران، در گفت‌وگو با این خبرگزاری استشمام بوی نامطبوع در تهران را تکذیب کرد و گفت در مورد این موضوع به مدیریت شهری و سامانه ۱۳۷ گزارشی داده نشده است. اما درعین‌حال اضافه کرد که «سازمان‌های مربوط و ستاد مدیریت بحران ریشه‌یابی علت بوی نامطبوع را ادامه می‌دهند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سابقه استشمام بوی نامطبوع در تهران به سال ۱۳۹۷ بازمی‌گردد. در آبان ۱۳۹۷، بوی نامطبوعی در برخی مناطق شهر تهران استشمام شد، اما مقام‌های دولتی درباره علت آن توضیحی ندادند. در دی‌ماه ۱۳۹۸، بوی نامطبوع به تهران بازگشت و در روزهای متمادی تا ساعت‌های طولانی استشمام شد. در همان سال، انوشیروان محسنی بندپی، استاندار وقت تهران، اعلام کرد: «استفاده از سوخت مازوت عامل اصلی بوی بد تهران بوده است.» او کارخانه‌های صنعتی از جمله کارخانه سیمان را «مقصر اصلی» استشمام بوی بد در تهران خواند و گفت: «مقرر شد؛ کارخانه سیمان شهرستان ری از سوخت گاز استفاده کند و مصرف سوخت مازوت متوقف شود.» به گفته استاندار وقت تهران، سه گاز سولفید هیدروژن، دی‌اکسید گوگرد و آمونیاک منشا بوی نامطبوع تهران بودند.

امسال نیز هم‌زمان با آغاز فصل سرد، بوی نامطبوع به تهران بازگشته است، اما مقام‌های دولتی استفاده از سوخت مازوت را تکذیب می‌کنند. این در حالی است که عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان، پیش‌تر گفته بود: «هم‌زمان با قطع گاز کارخانه‌های سیمان، مازوت‌سوزی آغاز شده است.»

روزنامه دنیای اقتصاد نیز اوایل ماه آبان در گزارشی با تیتر «شبیخون مازوت به آسمان تهران»، از ردپای نامرئی مازوت‌سوزی در اطراف شهر تهران پرده برداشت. بر اساس این گزارش منبع اصلی انتشار دی‌اکسیدهای گوگرد در هوای تهران استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع مستقر در اطراف تهران است.

با وجود اینکه شواهد نشان می‌دهد استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها و صنایع عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ است، مسئولان دولتی در اقدامی هماهنگ، هرگونه استفاده از سوخت مازوت را انکار می‌کنند. برخی نمایندگان همچون فریدون عباسی نیز توپ را در زمین شهروندان می‌اندازند. او پیش‌تر دلیل استفاده از سوخت مازوت را صرفه‌جویی نکردن مردم دانسته و گفته بود: «اگر گرما می‌خواهیم و می‌خواهیم زنده بمانیم، باید آلودگی را نیز مقداری تحمل‌ کنیم.»