در جستجوی منبع مرموز بوی بد تهران

سازمان زمین‌شناسی: باد مرطوبت بوی بد را از جنوب به شمال می‌آورد

تهران/ATTA KENARE / AFP

با گذشت یک سال از به مشام رسیدن بوی بد در تهران، این پدیده امسال نیز در مناطقی از تهران تکرار شد و این در حالی است که هنوز هیچ توضیح دقیقی در مورد منبع این بو و دلایل ایجاد آن وجود ندارد.

گزارش‌ ایرنا حاکی از آن است که این بوی نامطبوع دست‌کم در هفت منطقه از تهران، شامل مناطق ۲،۴،۶،۹،۱۰،۱۱و ۱۳  به وضوح قابل استشمام است و این در شرایطی است که دست‌کم در یک هفته گذشته سطح آلودگی هوا نیز در مرحله هشدار قرار داشته است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد که باوجود پیگیری‌ها و اعزام تیم‌های کارشناسان در سطح شهر علت و منشاء بوی نامطبوع تهران شناسایی نشد.

او افزود: با ورود سامانه بارشی به استان و ناپایداری جوی این بوی نامطبوع در بعضی از مناطق از بین رفته و امکان ردگیری آن وجود ندارد.

از سوی دیگر انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در این زمینه گفته است که دستگاه‌های سنجش سازمان حفاظت از محیط زیست مشغول ارزیابی هستند، اما هنوز نتوانسته‌اند در مورد منشاء این بو که با بوی سال گذشته متفاوت است، به نتیجه برسند.

او در ادامه می‌گوید معمولا جهت وزش باد در تهران از غرب است اما در زمان‌هایی از سال تغییر می‌کند و باد از جنوب می‌وزد. این موضوعی است که سازمان زمین شناسی نیز به آن اشاره کرده و می‌گوید بوی بد با وزش باد مرطوب از جنوب به شمال می‌‌آید.

سال گذشته در شامگاه دوازدهم دی‌ماه بوی بسیار بدی شهر مناطق مرکزی تهران را فرا گرفت. در آن زمان نظریه‌هایی در مورد ماده مرکاپتان مطرح شد که در ایستگاه‌های ورودی شهر به شبکه گاز تزریق می‌شود. برخی گفتند شاید نشت مرکاپتان دلیل ایجاد بوی بد باشد که ۳ تا ۴ ساعت شهر را فرا گرفته بود. نظریه‌هایی هم در مورد فاضلاب‌ها مطرح شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود مقامات استانداری، آتش‌نشانی و سازمان زمین‌شناسی و شهرداری هنوز دلیل قطعی بوی بد تهران را شناسایی نکرده‌اند و گفته می‌شود که سازمان آتش‌نشانی در حال بررسی موضوع است. به گفته کارشناسان نخست باید منشاء و دلیل آلودگی روشن شود تا متناسب با آن راهکاری اندیشیده شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال گذشته پس از انتشار بوی بد در تهران از دولت دوازدهم خواسته بود تا پایان دوره خود این مساله را رفع کند.

رهبر جمهوری اسلامی پس از آن این دستور را صادر کرد که در نیمه اسفندماه ۱۳۹۷، استاندار تهران گفت که از فرودگاه امام خمینی  تا مرقد او، ۲۸ نقطه و کانون شناسایی شده که بعد از ۳۰ سال از آن بوی بد به مشام می‌رسد.  

به این ترتیب با توجه به اینکه هنوز حدود دو سال از عمر این دولت باقی مانده است و کانون‌های بوی بد هم سابقه‌ای سه دهه‌ای دارند، دور از ذهن نیست که در سال‌های آینده هم گام موثری در جهت شناسایی منشاء بوی نامطبوع در تهران و از بین بردن آن انجام نشود. 

بیشتر از