وام نهضت ملی مسکن؛ ٤٥٠ میلیون می‌دهیم، ١.٥ میلیارد تومان پس می‌گیریم

زمان بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است

طرح «نهضت ملی مسکن» قرار است راهکاری برای حل معضل مسکن در کشور باشد - عکس از اقتصاد آنلاین

در حالی که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی دولت ابراهیم رئیسی وعده ساخت سالی یک میلیون خانه را داده است، آخرین اظهار نظرهای مقامات دولت در رابطه با وام پرداختی برای متقاضیان خرید خانه از طریق طرح «نهضت ملی مسکن» نشان می‌دهد که اگر قرار باشد وام ۴۵۰ میلیون تومانی با نرخ بهره ۱۸ درصدی به متقاضیان نهضت ملی مسکن پرداخت شود، متقاضی پس از ۲۰ سال یک میلیارد و ۹۴۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان پرداخت خواهد کرد که سود این وام حدود ۱.۵ میلیارد تومان است.

به گزارش تسنیم، قاسمی در حاشیه عملیات اجرایی ۴۱۵۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در استان قم، با اشاره به نحوه بازپرداخت وام این طرح، گفت: زمان بازپرداخت اقساط نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است که در حال توافق با سازمان مدیریت و بانک مرکزی هستیم تا اقساط این طرح پلکانی و منطبق با توانمندی مردم تعیین شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح «نهضت ملی مسکن» قرار است راهکاری برای حل معضل مسکن در کشور باشد. روشی که بسیاری از کارشناسان آن را با طرح مسکن مهر که در دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد انجام شد، مقایسه می‌کنند. با این حال کارشناسان معتقدند که کشور در حال حاضر توان اجرای وعده‌های رئیسی را ندارد.

در واقع قرار است که این طرح اقشاری که از درآمد بالایی برخوردار نیستند و توان خرید مسکن ندارند را حمایت کند. حال به نظر می‌رسد به جز غیرواقعی بودن وعده ساخت سالیانه یک میلیون مسکن، برآورد دولتی‌ها از توان پرداخت مردم نیز واقع‌بینانه نیست.

در حالی که حداقل دستمزد در ایران به کمتر از ۴ میلیون تومان می‌رسد، هفته گذشته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که مبلغ و سود تسهیلات در طرح «نهضت ملی مسکن» ثابت نیست و بر اساس نیاز و توان خانوار تعیین می‌شود، گفته بود: «میزان تسهیلات از ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان و نرخ بهره از ۵ تا ۱۸ درصد متغیر است که یارانه نرخ بهره به همه اقشار به یک میزان پرداخت نمی‌شود.»

در کمترین حالت پرداختی، کل بازپرداخت وام ۲۵۰ میلیون تومانی در ماه دوازدهم سال بیستم ۴۱۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان خواهد بود. به عبارت دیگر کل سود این وام ۱۶۵ میلیون و ۷۲۱ هزار تومان است.

اما اگر وام با بهره ۱۸ درصدی محاسبه شود، کل بازپرداخت این وام یک میلیارد و ۷۸ میلیون تومان، یعنی سود حدود ۸۲۸ میلیون تومانی برای وام ۲۵۰ میلیون تومانی خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد