«سکوت دولت ایران در برابر مسمومیت تدریجی مردم»

بسیاری از سمومی که با هدایت مافیای سم و کود در ایران مصرف می‌شوند، در دیگر نقاط جهان اجازه مصرف ندارند

در چند هفته گذشته، خبرهای مختلفی درباره برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران منتشر شد؛ از جمله اینکه ازبکستان محموله‌های سیب‌زمینی صادراتی ایران را پس فرستاد، روسیه واردات فلفل از ایران را ممنوع کرد، محموله‌های کیوی ایران از هند برگشت داده شدند و ترکمنستان هم واردات سیب‌زمینی از ایران را ممنوع کرد.

به نوشته پایگاه خبری بهار، ناسالم بودن محصولات ایرانی و وجود سم در آن‌ها اتفاقی است که آبرو و اعتبار کشاورزی ایران را به خطر انداخته و از سوی دیگر، مردم داخل ایران را با پرسش‌های بزرگی مواجه کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و داروی ایران، درباره محصولات کشاورزی برگشت‌خورده از روسیه، در پاسخی مبهم گفت: «ما این مسئله را به سازمان‌های مسئول و مجلس گزارش می‌دهیم، اما وزارت جهاد کشاورزی وظیفه خود یعنی شناسنامه‌دار کردن مزارع را انجام نمی‌دهد.»

به نوشته بهار، مجلس و سازمان‌های مسئول نیز تاکنون درباره میزان سلامت محصولات به زور دقیق به مردم اطلاع‌رسانی نکرده‌اند. به گفته برخی کارشناسان، مافیای سم و کود به گونه‌ای خاص عمل می‌کند و بر آن‌ نظارتی هم نیست. محصولات مافیایی عمدتا تقلبی و با اطلاعات داده شده درباره کالا مغایرند. کارشناسان همچنین بر این نکته تاکید می‌کنند که بسیاری از سمومی که با هدایت مافیای سم و کود در ایران مصرف می‌شوند، در دیگر نقاط جهان اجازه مصرف ندارند.

در سال ۹۸، نعمت احمدی، حقوقدان و یکی از فعالان حوزه کشاورزی، درباره فعالیت مافیای سم و کود در ایران و نقش آن‌ در ممانعت از عملکرد علمی برای تولید محصولات کشاورزی هشدار داد و گفت: «مافیای سم و کود در برابر هر نوع داده علمی که با منافعشان متضاد باشد، مقاومت و علیه داده‌های علمی تبلیغات سوء می‌کند. مثلا کسانی را داریم که عضو مرکز تحقیقات پسته‌اند اما یا خود واردکننده کودند یا در واردات کود و سم و سود حاصل از آن شریک‌اند و کارشان مقاومت در برابر داده‌های علمی کشاورزی است و حتی کشاورز را به خرید این کود‌ها وادار می‌کنند.»