نماینده مجلس: دلایل برگشت خوردن اقلام کشاورزی صادراتی مشخص شود

این نگرانی وجود دارد که اقلام کشاورزی بی کیفیت برگشت خورده وارد بازار مصرف ایران شود

سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی از کیفیت لازم برخوردار نیست - عکس از ایرنا

طی هفته‌های اخیر محصولات کشاورزی صادراتی ایران به کشورهای مختلف، مرجوع شده است. موضوعی که باعث نگرانی مردم از کیفیت محصولات کشاورزی در بازار ایران نیز شده است. در همین رابطه یک نماینده مجلس از دولت خواست که علت و دلایل برگشت خوردن اقلام کشاورزی را بررسی کند و علل برگرداندن فلفل و کیوی از روسیه و هند مشخص شود.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله فیروزی درباره موضوع برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی به هند و روسیه افزود: علت دقیق برگشت خوردن این اقلام کشاورزی هنوز مشخص نیست، اما باید در کنار دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی و تجاری فعال باشد و استانداردها رعایت شود، به‌طوری که وقتی اجناس داخلی را صادر می‌کنیم بدون مشکل از سوی کشورهای دیگر پذیرفته شود.

اخیراً وزارت کشاورزی هند در نامه‌ای به مهدی قائمیان، معاون قرنطینه و بهداشت سازمان حفظ نباتات ایران اعلام کرد: «بارها وجود آفت قرنطینه‌ای شپشک سفید و غیر قرنطینه‌ای شپشک قرمز در محموله‌های کیوی وارداتی از ایران مشاهده شده است که منطبق با استانداردهای تعریف‌شده نیست و وجود چنین آفتی در محموله‌ها تهدیدی بر امنیت زیستی کشور هند به‌حساب می‌آید و طبق مقررات این کشور باید برخورد شود.» 

وزارت کشاورزی هند با بیان اینکه تاکنون مقام‌های ایران درباره علت این موضوع پاسخی نداده‌اند، اعلام کرد تا زمانی‌که سازمان حفظ نباتات ایران در «ارزیابی‌های احتمال ریسک» تجدیدنظر نکند، واردات کیوی از ایران معلق می‌‌‌‌‌‌‌ماند.

عدم تأیید کیفیت کیوی ایران در هند در حالی اعلام می‌شود که به‌تازگی روسیه نیز که شریک تجاری ایران است، ۱۰۰ کانتینر فلفل‌دلمه‌ای ایران را بازگرداند.

بر اساس اعلام رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران، روسیه فلفل ایرانی را به دلیل نداشتن «نداشتن گواهینامه باقیمانده سموم کشاورزی» و «نقض مکرر استانداردهای بهداشتی» مرجوع کرد. ترکمنستان و ازبکستان نیز سیب زمینی ایران را پس فرستادند. در همین مورد حیدر ساکن برجی٬ رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد٬ در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز اظهار داشت علت برگشت سیب‌زمینی‌ها این است که بعد از برداشت محصولات کشاورزی این کالاها باید طی دوره‌ای در قرنطینه باشند این در حالی است که پس از گذراندن دوره قرنطینه سموم همچنان در محصولات کشاورزی ایران باقی مانده که این مسئله سلامت انسان را تهدید می‌کند.

به گفته وی طبق بررسی‌های به عمل آمده سمومی استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود. گویا این سموم از کیفیت لازم برخوردار نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازگشت محصولات کشاورزی ایران از کشورهای دیگر تردیدها را درباره سلامت آن‌ها تقویت کرده است، بااین‌حال محمدمهدی برومندی، معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مدعی است که مصرف کود شیمیایی در ایران از کشور‌‌‌‌‌‌‌های اروپایی و بسیاری از کشور‌‌‌‌‌‌‌های دیگر کمتر است.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با طرح این ادعا که محصولات کشاورزی ایران در سلامت کامل است، گفت: «برخی صحبت‌‌‌‌‌‌‌های مطرح‌‌‌‌‌‌‌شده در خصوص غیراستاندارد بودن محصولات و میزان نیترات در محصولات کشاورزی کاملاً بی‌‌‌‌‌‌‌اساس است».

بازگشت محموله‌های کشاورزی تولید ایران واکنش‌های بسیاری در افکار عمومی زیادی به دنبال داشت. برخی به وجود آفات و سموم در مواد غذایی ایرانیان اشاره کردند و می‌گویند که برگشت خوردن محموله‌های صادراتی فلفل دلمه‌ای، سیب زمینی، کیوی آن هم به دلیل مشکلات بهداشتی، نشان می‌دهد که چقدر سم روزانه به بدن مردم ساکن ایران وارد می‌شود.

از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که اقلام برگشت خورده وارد بازار مصرف ایران شود.