آنچه باید درباره عوارض دوز سوم واکسن کرونا بدانیم

اکثر عوارض جانبی تزریق نوبت سوم واکسن همان عوارض سایر واکسن‌های کرونا است

‌علائم ممکن است حدود یک یا دو روز بعد از تزریق واکسن ‌ادامه داشته باشد‌ـ Paul Faith / AFP

سازمان خدمات ملی سلامت (NHS) بریتانیا در آستانه سال نو در تکاپوی زیادی برای فراهم‌سازی واکسن تقویتی بیشتر است تا مردم این کشور از شیوع سریع سویه جدید اومیکرون محفوظ بمانند.

سازمان خدمات ملی سلامت در چهارچوب برنامه تزریق واکسن به افرادی که هنوز نوبت سوم واکسن کرونا را نزده‌اند، روزانه نزدیک به ۶۵۰ هزار پیامک و ۵۰ هزار نامه می‌فرستد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز از مردم خواست دوز سوم واکسن کرونا را بزنند و گفت دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از کسانی که دو نوبت واکسن کرونا زده‌اند، هنوز نوبت سوم را تزریق نکرده‌اند.

او روز چهارشنبه ۲۹ دسامبر (۸ دی) به خبرنگاران گفت: «اگر واکسن نزده‌اید، احتمال آنکه کارتان به بستری شدن در بیمارستان بکشد، هشت برابر می‌شود؛ بنابراین انجام این کار مهم است. خیلی خیلی مهم است. واکسن تقویتی را بزنید و سال نو را معقولانه و محتاطانه آغاز کنید.»

موج جدید فراخوان مردم به تزریق واکسن تقویتی در حالی آغازشده است که شمار نتایج مثبت آزمایش کرونا روز سه‌شنبه ۲۸ دسامبر (۷ دی) طبق تازه‌ترین آمار به رقم ۱۲۹ هزار و ۴۷۱ مورد در انگلستان و ولز رسید و ۹ هزار و ۳۶۰ مورد دیگر هم در اسکاتلند ثبت شد.  

بر اساس آمار دولت بیش از ۳۲ میلیون نفر از مردم بریتانیا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مردم همچنان واکسن تزریق می‌کنند، اما بسیاری در مورد آثار جانبی واکسن تقویتی پرسش‌هایی دارند.

در ادامه به آثار جانبی تزریق واکسن تقویتی می‌پردازیم.

کدام واکسن را برای نوبت یادآوری بزنیم؟

در بریتانیا، به کلیه افرادی که شرایط تزریق نوبت سوم واکسن کرونا را داشته باشند، واکسن فایزر یا مدرنا تزریق می‌کنند.

کسی که در نوبت اول و دوم واکسن آسترازنکا تزریق کرده باشد، یکی از این دو واکسن را می‌تواند بزند.

بنا بر اعلام اداره سلامت و امنیت بریتانیا (UKHSA)، ثابت شده است که هر دو این واکسن‌ها دستگاه ایمنی بدن را به‌خوبی تقویت می‌کنند و تاکنون میلیون‌ها نفر در بریتانیا آن‌ها را تزریق کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نهاد می‌گوید به مردم «واکسنی مناسب تزریق خواهد شد که ممکن است با واکسن‌هایی که قبلا زده‌اند، متفاوت باشد».

عوارض جانبی معمول واکسن یادآوری چیست؟

اکثر عوارض جانبی تزریق نوبت سوم واکسن همان عوارض سایر واکسن‌های کرونا است که در بریتانیا تزریق می‌کنند.

معمول‌ترین این عوارض جانبی عبارت‌اند از:

دردناکی و تورم محل تزریق در بازو

خستگی

سردرد

بدن‌درد عمومی یا علائم شبیه آنفلوانزا

احساس تب

طبق اعلام سازمان خدمات ملی سلامت، این علائم ممکن است حدود یک یا دو روز بعد از تزریق واکسن ادامه داشته باشد و برای تسکین این درد و ناخوشی‌ها، می‌توان مسکن‌هایی مثل پاراستامول مصرف کرد.

اگر عوارض جانبی دیگری بروز کرد، می‌توان به وب‌سایت «کارت زرد گزارش ویروس کرونا» گزارش داد. سازمان مقررات فراورده‌های دارویی و درمانی (MHRA) بریتانیا از گزارش‌های این وب‌سایت برای کمک به مصرف ایمن و موثر دارو استفاده می‌کند.

واکسن یادآوری عوارض جانبی جدی‌تری هم دارد؟

این واکسن در موارد بسیار نادری در برخی افراد واکنش حساسیتی شدیدی ایجاد می‌کند. کسانی که سابقه واکنش‌های حساسیتی شدید مثل واکنش بیش‌دفاعی را دارند باید به کارکنان بخش درمان در محل تزریق نوبت سوم واکسن اطلاع بدهند.

کارکنان بخش درمان هم ممکن است در مورد حساسیت‌ها سوال‌هایی بپرسند تا مبادا در اثر تزریق واکسن مشکلی رخ دهد. واکنش‌های حساسیتی معمولا دقایقی بعد از تزریق رخ می‌دهند و کارکنان بخش درمان برای مقابله فوری با چنین واکنش‌هایی آموزش‌ دیده‌اند.

گزارش‌های نادری هم در مورد التهاب ماهیچه قلب (میوکاردیت) پس از تزریق واکسن کرونا وجود داشته است که بیشتر برای مردان جوان و چند روز بعد از تزریق واکسن پیش می‌آید.

در اکثر این موارد، بیمار بعد از استراحت و درمان‌های ساده، بهبود یافته و حالش خوب شده است.

بعد از تزریق واکسن اگر هر یک از علائم زیر بروز کند، باید فوری به پزشک مراجعه کرد:

درد سینه

تنگی نفس

 تند و نوسانی شدن ضربان قلب یا تپش شدید قلب

برای تزریق واکسن یادآوری چگونه ثبت‌نام کنیم؟

افرادی که شرایط تزریق دوز تقویتی کرونا را دارند می‌توانند به‌صورت مجازی یا از طریق تماس با ۱۱۹، وقت بگیرند.

همچنین برای تزریق واکسن می‌توان سراغ مراکز تزریق سرپایی رفت.

اطلاعات بیشتر در این‌جا آمده است.

© The Independent