از درآمد طالبان ۴۵۰میلیون افغانی در مسیر سپردن به بانک گم شد

فرماندهان طالبان، بارها بر سر درآمدها، مناصب‌ و وسایل به‌جامانده از دولت پیشین باهم درگیر شده‌اند

عکس از توییتر زبیر نظامی، عضو گروه طالبان-طالبان در حال شمارش پول عواید و اخاذی از مردم

بعدازظهر شنبه، چهارم دی‌ماه، ۴۵۰ میلیون افغانی از درآمد معدن‌های زغال‌‌سنگ استان سمنگان در مسیر انتقال به شهر مزارشریف برای سپردن به بانک مرکزی‌ مفقود شده است. یک منبع آگاه در سمنگان، به‌شرط فاش نشدن نامش، در صحبت با ایندیپندنت فارسی گفت: این پول از معدن‌های زغال‌‌سنگ و اخاذی از تاجران محلی در چهار ماه گذشته به دست آمده است‌ و قرار بود به مزارشریف منتقل و به بانک مرکزی سپرده شود. او افزود: «پول با یک خودرو محافظت‌شده منتقل شد، اما در مسیر شهرستان شولگره  با حمله افراد مسلح مواجه و غارت ‌شده است؛ خودرو طالبان به آتش کشیده شد و دو نفر از محافظان که مسئولیت رساندن پول به مزارشریف را داشتند، کشته شده‌اند.»

یک‌تن از ساکنان شهرستان شولگره با تایید کشته شدن دو نفر در جاده عمومی آن شهرستان که به مزارشریف منتهی می‌شود، گفت: «بعدا مشخص شد که دو نفری که در جاده عمومی کشته شدند، یکی از آنان معلم و دیگری عضو طالبان بود.» به گفته این منبع، یکی از کشته‌شده‌ها فردی به نام رحمت‌الله رونق، معلمی در شهر دره‌صوف و دیگری طلحه از اعضای گروه طالبان بودند. این منبع گفت تاکنون رابطه‌ای بین این دو نفر با گم‌شدن پول پیدا نشده و ممکن است این اتفاق صحنه‌سازی طالبان برای غارت پولها باشد. او گفت: افراد حمله‌کننده به خودرو حامل پول، هنوز شناسایی نشده‌اند و احتمال دارد افرادی از میان طالبان باشند، چون فرماندهان این گروه هرازگاهی بر سر منافع، مناصب و وسایل به‌جامانده از دولت پیشین باهم درگیر می‌شوند.

یک فرمانده محلی طالبان در سمنگان به‌نام مولوی امرالله مهاجر در صحبت با روزنامه هشت صبح، وقوع درگیری و کشته شدن دو عضو این گروه را در شولگره و حین رفتن به مزارشریف تایید کرد، اما درباره سرنوشت ۴۵۰ میلیون افغانی چیزی نگفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال یک منبع دیگر می‌گوید، ۴۵۰ میلیون افغانی را مولوی سیلاب، رئیس معدن‌های سمنگان دزدیده است و موضوع حمله به خودروی حامل پول، صحنه‌سازی خود او بوده است. این منبع می‌گوید که مولوی سیلاب پول درآمد معدن‌ها و اخاذی را باید به نمایندگان شبکه حقانی در مزارشریف تسلیم می‌کرد، اما در یک برنامه‌ریزی با چند فرمانده ارشد طالبان در مزارشریف و سمنگان، پول را برای خودشان برداشته‌اند.

اخیرا سخنگویان طالبان ادعا کردند که منافع این گروه از معدن‌ها، بندرهای تجاری، بازارهای دولتی و ادارات افغانستان، افزایش‌یافته است. بر اساس ادعای انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی گروه طالبان، میزان درآمد این گروه از درآمدهای دولتی در چهار ماه نسبت به ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. انعام‌الله سمنگانی ادعا می‌کند که دولت پیشین افغانستان به دلیل فساد گسترده در همه سطوح در جمع‌آوری درآمدها و منافع، شفاف عمل نکرده است‌، اما طالبان عملکردش کاملا شفاف است.

طالبان تاکنون در مورد گم‌شدن ۴۵۰ میلیون افغانی از معدن‌های زغال‌سنگ استان سمنگان، ابراز نظر رسمی نکرده‌ و به رسانه‌های محلی در این مورد نیز پاسخ نداده‌ است.