گفت‌وگوهای امنیتی روسیه با آمریکا ماه آینده آغاز می‌شود 

آمریکا در باره «عواقب جدی» هرگونه مداخله نظامی در اوکراین هشدار داده است

دیدار ولادیمیر پوتین (چپ)، رئیس‌جمهور روسیه، با جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در ژنو به تاریخ ۱۶ ژوئن ۲۰۲۱-Brendan Smialowski / AFP

دیپلمات‌ها و مقامات نظامی روسیه، در ماه ژانویه بر سر فهرستی از تضمین‌های امنیتی که مسکو خواستار آنها است، با ایالات متحده بر سر میز مذاکره می‌نشینند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز دوشنبه، ۲۷ دسامبر (۶ دی)، در مصاحبه‌ای زنده که در وبگاه وزارت خارجه روسیه پخش می‌شد، از آغاز بی‌درنگ آن گفت‌وگوها پس از پایان یافتن تعطیلات سال نو میلادی در آن کشور، خبر داد.

نخستین روز کاری روسیه در سال ۲۰۲۲، روز ۱۰ ژانویه است.

مسکو درخواست‌های امنیتی خود را زمانی مطرح کرد که دولت اوکراین و کشورهای غربی، از بسیج ده‌ها هزار سرباز روسی در مرز اوکراین، نگران خود را از طرح احتمالی روسیه برای مداخله نظامی در خاک اوکراین مطرح کردند. 

کرملین هرگونه طرح‌‌ریزی برای چنین اقدامی را رد می‌کند، و در واکنش به نگرانی‌ها مدعی است که امنیت منطقه به دلیل گسترش ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا، در خطر است. 

مسکو آن اقدام را نافی توافقی می‌‌داند که ناتو در هنگام فروپاشی شوروی به روسیه داد، و وضعیت کنونی را مشابه با بحران موشکی سال ۱۹۶۲ می‌داند که جهان را تا آستانه جنگی هسته‌ای پیش برد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آغاز دسامبر، روسیه فهرستی از درخواست‌های امنیتی خود را منتشر کرد که بسیاری از آن‌ها برای غرب پذیرفتنی نیست. 

از جمله این درخواست‌ها، پایان یافتن فعالیت‌های نظامی ناتو در اروپای شرقی و اوکراین است.

گفته‌های سرگئی لاوروف در حالی منتشر شد که وزارت خارجه روسیه، روز گذشته، یکشنبه ۲۶ دسامبر، اعلام کرد که پیشنهاد ناتو را  مبنی بر آغاز گفت‌وگو بر سر ملاحظات امنیتی روسیه از روز ۱۲ ژانویه، در دست بررسی دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز دوشنبه گفت‌وگو با ناتو را نیز افزون بر گفت‌وگوهای دوجانبه با آمریکا، معقول خواند.

در رویدادی جداگانه، روز دوشنبه، ۲۷ دسامبر، خبرگزاری روسی اینترفاکس از رزمایش نیروهای مسلح روسیه‌ در واکنش به یک حمله هوایی احتمالی از سوی دشمن، گزارش داد. در این رزمایش هزار تن از نیروهای مسلح منطقه نظامی غرب روسیه شرکت کردند. 

هفته گذشته، برخی از نیروهای روسی مواضع خود را در مرز روسیه با اوکراین ترک کردند و به پایگاهای دائمی خود بازگشتند.

آمریکا روسیه را به عواقب جدی هرگونه مداخله نظامی در اوکراین تهدید کرده است، و روسیه نیز گسترش ناتو به اوکراین یا استقرار سلاح‌های ناتو در آن کشور را خط قرمز خود می‌خواند.

بیشتر از جهان