گفت‌وگوهای امنیتی روسیه با آمریکا و ناتو به زودی آغاز می‌شود

وزیر خارجه روسیه: ما خواهان جنگ نیستیم

وزیر خارجه روسیه افزود که مسکو آماده است درخواست‌های واشنگتن را بررسی کند-Jonathan NACKSTRAND / POOL / AFP

روز چهارشنبه، ۲۲ دسامبر برابر با یکم دی، دیپلمات ارشد روسیه از آغاز گفت‌وگوهای میان روسیه و آمریکا در ابتدای سال آینده خبر داد. دو کشور قرار است درباره درخواست مسکو مذاکره کنند که خواهان تضمین ناتو مبنی بر منتفی شدن عضویت اوکراین است.

به گزارش اسوشیتدپرس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، همچنین از برگزاری گفت‌وگوهای جداگانه‌ با ناتو در ماه ژانویه سخن گفت و افزود که علاوه بر آن، گفت‌وگوهای دیگری نیز تحت نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا انجام می‌شود.

مسکو هفته گذشته پیش‌نویس اسنادی امنیتی را ارائه کرد که در آن‌ها از ناتو می‌خواهد عضویت اوکراین و دیگر جمهوری‌های سابق شوروی را نپذیرد و به استقرار نظامی نیروهای این سازمان در اروپای شرقی و مرکزی پایان دهد. واشنگتن و همپیمانان این کشور ارائه چنین تعهداتی را نپذیرفتند، اما اعلام کردند که آماده گفت‌وگو هستند.

روسیه این درخواست را زمانی مطرح کرده است که تجمع سربازان روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین به نگرانی از حمله نظامی آن کشور به اوکراین دامن زده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در اوایل ماه جاری در یک نشست مجازی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، روسیه با «عواقب شدیدی» روبه‌رو خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس جمهوری روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله نظامی را رد می‌کند، اما گسترش ناتو به اوکراین و استقرار سلاح های ناتو در آن کشور را «خط قرمز» روسیه نامیده است.

لاوروف روز چهارشنبه گفت: «ما خواهان جنگ نیستیم. ما نمی‌خواهیم مسیر رویارویی را در پیش بگیریم. اما می‌خواهیم با جدیت از امنیت خود اطمینان حاصل کنیم و در این راه از هر وسیله‌ای که ضروری بدانیم، استفاده خواهیم کرد.»

او که در گفت‌وگویی زنده با تلویزیون «آر تی» روسیه سخن می‌گفت، از رویکرد «تاجرمآب» واشنگتن استقبال کرد که به گفته او باعث شد به سرعت بر روی موضوعات اصلی گفت‌وگوهای آتی توافق شود.

وزیر خارجه روسیه افزود که مسکو نیز آماده است درخواست‌های واشنگتن را بررسی کند، اما هشدار داد که مذاکرات نباید زیاد طولانی شوند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، سه‌شنبه گذشته گفته بود که واشنگتن با همپیمانان خود در اروپا برای رسیدن به راه‌حلی دیپلماتیک در برابر آنچه او «تجاوزگری روسیه» خواند، همکاری می‌کند. اما افزود که رئیس جمهوری آمریکا با آن گونه تضمینی که پوتین در پی آن است، مخالف است.

روز سه‌شنبه سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، مدعی شد که بیش از ۱۲۰ پیمانکار خصوصی نظامی آمریکایی در دو روستای نزدیک به خط تماس در شرق اوکراین به نیروهای اوکراینی آموزش می‌دهند و درحال برپایی سنگر در نزدیکی مناطق مسکونی و تأسیساتی هستند.

وزارت خارجه اوکراین ادعای این مقام روسی را رد کرد و آن را بخشی از کارزار روسیه برای پراکندن اطلاعات گمراه‌کننده خواند.