هشدار آمریکا به روسیه: تعهدی «بی‌قید‌و‌شرط» به کی‌یف داریم

آمریکا بسیج نیروهای نظامی در مرز روسیه و اوکراین را به‌دقت زیر نظر دارد

آمریکا سال‌هاست که با دولت اوکراین پیمان همکاری راهبردی امضا کرده است‌ـ EFREM LUKATSKY/AFP

به گفته یکی از مقام‌های بلندپایه آمریکا، این کشور بسیج نیروهای نظامی در مرز روسیه و اوکراین را به‌دقت زیر نظر دارد و با هرگونه تجاوز بیشتر مسکو به قلمروی اوکراین به‌شدت مخالفت خواهد کرد.

کارن دانفرید، معاون امور اروپا و آسیای وزارت خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) در مصاحبه با آسوشیتدپرس بیان کرد که ایالات‌ متحده آمریکا نگرانی‌های خود را به‌صراحت به بلندپایه‌ترین مقام‌های سیاسی روسیه اعلام کرده است.

خانم دانفرید در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «هر زمان که فعالیت نظامی غیرمعمولی از روسیه در نزدیکی مرز اوکراین ببینیم آشکارا اعلام می‌کنیم که هر اقدام تهاجمی یا بسیج نیرو برای ما نگران‌کننده خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «خیلی واضح اعلام می‌کنیم که پشتیبان حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراینیم و این تعهد ما تغییری نکرده و بی‌قیدوشرط است. همچنان در کنار اوکراین می‌ایستیم و با هر تجاوز روسیه علیه اوکراین به هر صورتی که باشد مخالفت خواهیم کرد.»

آمریکا سال‌هاست که با دولت اوکراین پیمان همکاری راهبردی امضا کرده است و وزرات خارجه این کشور روز چهارشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) تازه‌ترین نسخه این پیمان را نیز با اوکراین امضا کرد. آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، و دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، این پیمان را امضا کردند.

اوکراین عضو ناتو نیست و به‌ همین دلیل آمریکا و اوکراین پیمان دفاعی رسمی ندارند. اما در سندی که روز چهارشنبه ۱۹ آبان به امضا رسید بر «تعهد بی‌قیدوشرط ایالات‌ متحده آمریکا به‌ حق حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی اکراین درون مرزهای به رسمیت شناخته‌شده این کشور در جهان شامل کریمه و همچنین آب‌های تحت حاکمیت این کشور در برابر تهاجم روزافزون روسیه» تاکید شده است.

در این توافق‌نامه همچنین آمده که اقدام‌های روسیه در منطقه «تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه‌ای و برهم‌زننده نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی است».

دولت اوکراین به رهبری ولودیمیر زلنسکی در‌پی پیوستن به ناتو بوده است تا تحت حفاظت رسمی این پیمان نظامی قرار بگیرد. اوایل سال جاری، دبیرکل ناتو تاکید کرد که این کشور باید پیش از پیوستن به این پیمان، با فساد مالی داخلی مبارزه کند.

ینس استولتنبرگ در ماه ژوئن در مصاحبه با گروه نویسندگان امور دفاعی گفت: «برنامه‌های مختلفی برای پیوستن داریم که بیشتر به اصلاحات و مبارزه با فساد معطوف است... اوکراین هم‌اکنون قدم در این راه گذاشته است، اما به تلاش بیشتری نیاز دارد. باید از اجرای کامل این اقدام‌ها مطمئن شویم.»

© The Independent

بیشتر از جهان