روسیه ١٠ هزار نیروی خود را از مرز اوکراین عقب می‌کشد

روسیه از ناتو خواسته است تا اوکراین و دیگر جمهوری‌های سابق شوروی به عضویت این سازمان درنیایند

تنش بین مسکو و کشورهای غربی اخیراً به دلیل نگرانی از تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین افزایش یافته است- AFP

خبرگزاری اینترفاکس روز شنبه به نقل از ارتش روسیه گزارش داد که بیش از ۱۰ هزار سرباز روسی پس از پایان رزمایش‌های یک ماهه در نزدیکی مرز اوکراین، به پایگاه‌های دائمی خود بازگشته‌اند.

این رزمایش در چندین منطقه نزدیک اوکراین از جمله کریمه که روسیه در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد و همچنین در مناطق جنوبی روسیه، روستوف و کوبان برگزار شد.

استقرار ده‌ها هزار نیروی نظامی روسیه در شمال، شرق و جنوب اوکراین به نگرانی‌ها در کیف و کشورهای غربی مبنی بر برنامه‌ریزی مسکو برای حمله دامن زده است.

تنش بین مسکو و کشورهای غربی اخیراً به دلیل نگرانی از تهاجم احتمالی روسیه به اوکراین افزایش یافته است. روسیه احتمال حمله به همسایه خود را رد، اما اعلام کرده است که ناتو باید از خیر پیوستن اوکراین به این اتحادیه نظامی غربی به رهبری ایالات متحده بگذرد تا تنش‌ها کاهش یابد.

در همین رابطه، یک مقام ارشد امنیتی اوکراین روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین مصمم به نابودی اوکراین است، اما خطر عمده‌ای برای تهاجم قریب‌الوقوع وجود ندارد.

به نوشته دیلی‌میل، الکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین، گفت: «صحبت از حمله مسکو می‌تواند اوکراین را بی‌ثبات کند و این به سود پوتین است. پوتین می‌خواهد کشور ما را نابود کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «شهروندان ما از کشور محافظت خواهند کرد، و در صورت حمله روسیه، هم ارتش و هم غیرنظامیان یک جنبش مقاومت ملی گسترده را تشکیل خواهند داد. ما از کشورمان محافظت می‌کنیم.»

در مقابل مسکو می‌گوید که می‌تواند نیروهای خود را هر طور که صلاح می‌داند در خاک خود مستقر کند. تخمین‌ها برای تعداد نیروهای روسیه که اخیراً به اوکراین نزدیک‌تر شده‌اند، از ۶۰ هزار تا ۹۰ هزار نفر متغیر است. یک سند اطلاعاتی ایالات متحده نشان می‌دهد که این تعداد ممکن است تا هزار نفر۱۷۵ هزار نفر افزایش یابد.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اوایل ماه جاری در یک نشست مجازی به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هشدار داد که در صورت حمله به اوکراین، روسیه با «عواقب شدیدی» روبه‌رو خواهد شد.

رئیس‌جمهوری روسیه هرگونه برنامه‌ریزی برای حمله نظامی را رد می‌کند، اما گسترش ناتو به اوکراین و استقرار سلاح‌های ناتو در آن کشور را «خط قرمز» روسیه نامیده است.

مسکو پیش‌نویس اسنادی امنیتی را ارائه کرد که در آن‌ها از ناتو خواسته شده بود اوکراین و دیگر جمهوری‌های سابق شوروی به عضویت این سازمان درنیایند و تسلیحات نظامی ناتو از شرق و مرکز اروپا برچیده شوند؛ اما ناتو بر یکی از اصول بنیادین خود که بر اساس آن اعلام شده درهای این سازمان به روی هر کشور واجد شرایطی باز است، پافشاری می‌کند.

بیشتر از جهان