مصونیت واکسن یادآوری در مقابل سویه اومیکرون سریع‌تر از بین می‌رود

احتمال می‌رود تزریق نوبت چهارم واکسن برای گروه‌های سنی بالاتر لازم باشد

بر اساس داده‌ها، مبتلایان به سویه اومیکرون بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند‌ـ RODRIGO BUENDIA / AFP

به گفته دانشمندان وابسته به دولت بریتانیا، به‌ نظر می‌رسد مصونیت در مقابل سویه اومیکرون در مقایسه با دلتا سریع‌تر از بین می‌رود که به معنی آن است که احتمال می‌رود تزریق نوبت چهارم واکسن برای گروه‌های سنی بالاتر لازم باشد.

اداره امنیت سلامت بریتانیا نتیجه‌گیری کرده است که سرعت کاهش مصونیت در مقابل نوع علامت‌دار بیماری در افرادی که سه نوبت واکسن زده‌اند پس از ۱۰ هفته یا بیشتر بین ۱۵ تا ۲۵ درصد تسریع می‌شود.

اما مقام‌های بهداشتی معتقدند که بعید به‌ نظر می‌رسد این افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نوع حاد بیماری باشند. بررسی‌های جدید اداره امنیت سلامت نشان می‌دهد که در مجموع و در مقایسه با سویه‌های پیشین، مبتلایان به سویه اومیکرون بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر نیاز به مراجعه به بیمارستان دارند.

در نهایت، داده‌های بیشتری برای تعیین طول مدت مصونیت در مقابل نیاز به بستری در اثر ابتلا به ویروس اومیکرون لازم است. دکتر مری رمزی، رئیس بخش ایمن‌سازی اداره امنیت سلامت، می‌گوید که این داده‌ها به اتخاذ این تصمیم کمک می‌کند که آیا باید چهارمین دوز واکسن به افرادی که مصونیت بدنشان کاهش می‌یابد، تزریق شود یا نه و چه زمانی باید تزریق شود.»

او در ادامه افزود: «تا زمانی که اطلاعات بیشتری دریافت نکرده‌ایم که آیا میزان مصونیت در مقابل نوع حاد بیماری (در اثر سویه اومیکرون) تغییر کرده است یا نه، سیاستمان را در قبال واکسیناسیون عوض نخواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«ما بر‌اساس تجربه‌مان در مورد سویه دلتا متوجه مصونیت ناشی از واکسیناسیون در مقابل نوع خفیف‌تر بیماری شدیم، اما همچنان دیدیم که مصونیت در مقابل گونه حادتر بیماری نیز حفظ شد. ما حقیقتا پیش از تمرکز بیش‌ازحد روی دوزهای بیشتری از واکسن، به این آمار نیاز داریم.» 

اما دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد پزشکی اداره امنیت سلامت، می‌گوید که «مهم است تایید شود» بیشتر افراد بالای ۶۰ سال واکسن یادآوری را در ۸ تا ۱۰ هفته گذشته تزریق کرده‌‌اند و در نتیجه، در معرض خطر قرار ندارند. 

او گفت: «در درجه اول، اولویت ما واکسینه کردن افرادی است که واکسن نزده‌اند و سپس تزریق واکسن یادآوری به هر تعداد ممکن است.»

کمیته مشترک واکسیناسیون و مصون‌سازی بریتانیا (جی‌سی‌وی‌آی) اشاره‌ کرده که از هم‌اکنون در حال بررسی لزوم تزریق چهارمین واکسن به افراد بالای ۶۰سال، افراد از لحاظ بالینی آسیب‌پذیر و کارکنان بخش درمان است. هم‌اکنون دولت‌های آلمان و اسرائیل اعلام کرده‌اند که قصد دارند چنین طرحی را اجرا کنند.

دکتر رمزی گفت که انتظار می‌رود جی‌سی‌وی‌آی و اداره امنیت سلامت بریتانیا «در دو هفته آینده، اطلاعات دقیق‌تری» در مورد اینکه چه گروه‌هایی با ابتلا به سویه اومیکرون در بیمارستان بستری شده‌اند، به‌ دست آورد «و البته سپس [شرایط] را مرور می‌کنیم تا ببینیم چه گزینه‌های دیگری وجود دارد».

اداره امنیت سلامت در هماهنگی با دو گزارش دیگری که روز چهارشنبه منتشر شد، نتیجه‌گیری کرده است که در مقایسه با سویه دلتا، احتمال لزوم مراجعه به بیمارستان در افراد مبتلا به سویه اومیکرون کمتر است.

تحلیل داده‌های مقدماتی نشان داده است که احتمال مراجعه افراد مبتلا به سویه اومیکرون به بیمارستان بین ۳۱ و ۴۵ درصد و لزوم بستری شدن آن‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ درصد کمتر است.

این داده‌ها بر مبنای تمام موارد ابتلا به اومیکرون و دلتا در بریتانیا از آغاز ماه نوامبر از جمله ۱۳۲ نفری است که به سویه جدید آلوده شده‌اند. در این میان، ۱۴ نفر نیز ظرف ۲۸ روز پس از ابتلا اومیکرون درگذشته‌اند. 

اما همان‌گونه که دیگر دانشمندان هشدار داده‌اند، احتمال دارد کاهش ظاهری در شدت بیماری با سرعت انتشار سویه اومیکرون در سراسر بریتانیا خنثی شود. روز پنجشنبه برآورد شد که ۱۱۹ هزار و ۷۸۹ نفر مبتلا شده‌اند که رکورد جدیدی در همه‌گیری کووید است.

دکتر جنی هریس، مدیرعامل اداره امنیت سلامت بریتانیا گفت: «تازه‌ترین تحلیل‌های ما حاکی از نشانه‌های دلگرم‌کننده اولیه مبنی بر این است که احتمال دارد افرادی که به سویه اومیکرون مبتلا می‌شوند به‌نسبت کمتر از مبتلایان به دیگر سویه‌ها در معرض خطر بستری در بیمارستان قرار داشته باشند.»

«موارد [ابتلا به بیماری] در بریتانیا در حال حاضر بسیار بالاست و حتی درصد پایینی از کسانی که به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند می‌تواند به تعداد قابل‌ملاحظه بیماران حاد منجر شود.» 

مشاوران علمی دولت هشدار داده‌اند که شدت سویه اومیکرون باید حدود ۹۰ درصد از سویه دلتا کمتر باشد که به افزایش موارد بستری تا سطحی که در موج‌های پیشین کووید رخ داد، منجر نشود. 

روز یکشنبه در اجلاس گروه مشاوره اضطراری دولت گفته شد که این برآورد بر مبنای این فرضیه به‌ دست‌ آمده است که محدودیت‌های بیشتر یا «مهم‌تری» در رفتار مردم در مدت افرایش موارد ابتلا در نظر گرفته نشود. 

در نهایت، هنوز روشن نیست که آیا سویه اومیکرون در ماهیت خفیف‌تر از سویه‌های پیشین است یا به‌دلیل میزان بالای مصونیت جمعیت این‌طور به نظر می‌‌رسد.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان