اومیکرون کمتر از دلتا موجب بستری شدن می‌شود

بعضی اثرات انتقال‌پذیری بیشتر با احتمال کمتر دچار شدن به بیماری سخت‌تر جبران می‌شود

به‌نظر می‌آید تاثیر واکسن فایزر-بیون‌‌تک در برابر اومیکرون تضعیف‌ شده است-AFP

بر اساس مطالعه‌ای جدید، افرادی که در آفریقای جنوبی که به نوع اومیکرون کووید مبتلا شده‌اند کمتر از آن‌هایی که انواع قبلی این بیماری مانند دلتا را دارند، در بیمارستان بستری می‌شوند.

نتایج اولیه از آفریقای جنوبی که تاکنون فقط براساس داده‌های سه‌هفته‌ای است، نشان می‌دهد اگرچه اومیکرون مسری‌تر از انواع قبلی است، افراد مبتلابه آن تقریبا یک‌سوم مبتلایان به دلتا کارشان به بیمارستان می‌کشد.

این ممکن است به این معنا باشد که بعضی اثرات انتقال‌پذیری بیشتر با احتمال کمتر دچار شدن به بیماری سخت‌تر جبران می‌شود.

این تحقیق- که دیسکاوری هلث (Discover Health) ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مسئول ۳.۷ میلیون بیمار در آفریقای جنوبی آن را منتشر کرده است- همچنین نشان می‌دهد که واکسن‌ها چندان در برابر اومیکرون موثر نیستند که این امر خطر «شیوع بیماری» را بالاتر می‌برد.

متخصصان همه‌گیرشناسی (اپیدمیولوژی) هشدار داده‌اند که داده‌های چند هفته دیگر لازم است تا این نتایج اولیه را تایید کند، مخصوصا که میانگین سن افراد تحت بررسی در این مطالعه ۳۴ سال است- و افراد جوان‌تر معمولا نشانه‌های ملایم‌تری از بیماری را نشان می‌دهند.

بااین‌حال به‌نظر می‌رسد نتایج این گزارش اطلاعات واقعی را در مناطق دیگر منعکس می‌کند. به‌طور مثال در بریتانیا به رغم این‌که تقریبا سه هفته پیش اولین مورد از این سویه تشخیص داده شد، بااین‌حال تاکنون فقط ۱۰ نفر شناخته شده‌اند که با سویه اومیکرون در بیمارستان بستری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقایسه سه هفته اول شیوع بعضی از سویه‌های کووید در آفریقای جنوبی، تفاوت چشمگیری را در مورد بستری شدن در بیمارستا‌ن‌ها نشان می‌دهد. به ازای هر ۱۰۰۰ نفر بیمار در کشور، ۱۳۱ نفر به‌دلیل سویه بتا، ۱۰۱ نفر به‌دلیل سویه دلتا و فقط ۳۸ بیمار به دلیل سویه اومیکرون بستری شده‌اند.

بااین‌حال دکتر رایان نوچ، مدیرعامل دیسکاوری هلث گفت، او و دیگران «همچنان نگرانند که بازهم مراجعه بیش‌ازحد به مراکز بهداشت صورت بگیرد، زیرا راستش را بخواهید تعداد موارد بیماری در اثر سویه اومیکرون رو به ازدیاد است.»

او به خبرنگاران گفت: «واضح است که این سویه بسیار واگیر است [اما] آنچه باعث امیدواری در این مرحله می‌شود شیب کند بستری‌ها در بیمارستان است که نشان می‌دهد احتمالا بیماری شدت کمتری دارد.»

نیویورک‌تایمز از دکتر نوچ در مورد موثرترین روش برای محافظت در برابر اومیکرون سوال کرد و او «ایمنی چندگانه» را توصیه کرد- یعنی واکسن زدن حتی برای آن‌هایی که قبلا دچار این بیماری شده‌اند و علاوه بر آن رعایت تمام موارد احتیاطی غیر دارویی در برابر کووید مثل زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی.

این تحقیق نشان داد که افرادی که با سویه دلتا بیمار شده‌اند، ۴۰ درصد در معرض خطر نسبی ابتلا به سویه اومیکرون و آن‌هایی که اوایل سال گذشته به بتا مبتلا شده‌اند، ۶۰ درصد احتمال دوباره بیمار شدنشان با اومیکرون وجود دارد.

در جای دیگر چنین نتیجه‌گیری شده است که به‌نظر می‌آید تاثیر واکسن فایزر-بیون‌‌تک در برابر اومیکرون تضعیف‌شده و ایمنی را تا ۳۳ درصد در مقایسه با ۸۰ درصد ماه سپتامبر و اکتبر بعد از فروکش کردن موج دلتا کاهش داده است.

بااین‌حال این تحقیق به این نتیجه رسید که قدرت واکسن فایزر برای جلوگیری از بیماری و بستری شدن در اثر اومیکرون بعد از دو دوز حدود ۷۰ درصد است.

نویسندگان این تحقیق چنین نتیجه گرفتند: «اومیکرون ازنظر دارویی تاثیر واکسن را در برابر بیماری‌های جدید کاهش داده و احتمالا دوام واکسن‌ها را هم کم کرده است.» آن‌ها افزودند، درحالی‌که تزریق واکسن تقویتی کووید تاثیر واکسن را در برابر بیماری افزایش داده است، تعداد کمی واکسن در آفریقای جنوبی در دسترس قرار دارد.

© The Independent