دور هشتم مذاکرات هسته‌‎ای روز شش دی‌ آغاز می‌شود

پس از مذاکرات بدون دستاورد دور هفتم قیمت دلار آمریکا به ۳۰ هزار تومان رسید

انریکه مورا و باقری کنی در ساختمان وزارت خارجه جمهوری اسلامی در تهران - Iranian Foreign Ministry / AFP

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران از دوشنبه ۲۷ دسامبر، شش دی‌ماه آغاز می‌شود.

معاون مسئول سیاست خارجی اروپا روز پنج‌شنبه ۲۳ دسامبر در حساب کاربری خود در توییتر نوشت با ازسرگیری دور جدید مذاکرات هسته‌ای، جلسه کمیسیون مشترک برجام برای گفت‌وگو و تعیین راه‌های پیش رو تشکیل خواهد شد. 

انریکه مورا در ادامه تاکید کرد: «اینکه بتوانیم مسائل کلیدی باقیمانده را با همکاری ایالات‌متحده به سرعت جلو ببریم، اهمیت دارد. به دور هشتم خوش‌آمدید».

گفت‌وگوهای ایران و کشورهای غربی برای احیای برجام پس از پنج‌ماه توقف، روز دوشنبه هشتم آذر (۲۹ نوامبر) آغاز شد و پس از چهار روز مذاکره به پایان رسید. روز جمعه ۱۲ آذر (سوم دسامبر) نیز نشست رسمی کمیسیون مشترک برجام برگزار شد و سپس هیئت‌های مذاکره‌کننده برای مشورت به کشورهای خود بازگشتند.

بر اساس اعلام رسانه‌های داخلی ایران هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در دور هفتم سه سند با موضوع «لغو تحریم‌ها» و «اقدامات هسته‌ای» و «مدت‌زمان راستی آزمایی از رفع تحریم‌ها» به طرف‌های مذاکره ارائه کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازگشت بدون دستاورد مذاکره‌کنندگان به ایران در بازار ارز نیز اثرگذار بود به‌طوری‌که قیمت هر دلار آمریکا تا ۳۰ هزار تومان افزایش یافت.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۳ دسامبر در سفر به اسرائیل از «مهلت چند هفته‌ای» برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای خبر داد.

پیش از او رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهارنظرهای مشابه اعلام کردند که فرصت بسیار کوتاهی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران باقی مانده است.