آمریکا یک شیوه جدید برای جلوگیری از ابتلا به ایدز را تایید کرد

حدود ۳۸ میلیون نفر در جهان با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند و هر سال حدود ۱.۷ میلیون نفر به اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند

کمتر از ۲۵ درصد افراد در معرض خطر در ایالات متحده داروی پیشگیری مصرف می‌کنند - MANDEL NGAN / AFP

ایالات متحده برای کمک به جلوگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی، یک درمان طولانی‌مدت به روش پیشگیری قبل از در معرض قرار گرفتن (PrEP) موسوم به «اپرتیود» (Apretude) را تایید کرده است.

اف‌دی‌ای (سازمان غذا و داروی آمریکا) روز دوشنبه اعلام کرد آن دسته از افراد در معرض خطر که وزنشان حداقل ۳۵ کیلوگرم باشد، می‌‌توانند از اپرتیود (مخلوط تزریقی طولانی مدت کابوتگرایور) استفاده کنند.

در حال حاضر برای جلوگیری از اچ‌آی‌وی داروهای خوراکی روزانه مثل ترووادا در دسترس‌اند اما اپرتیود یک درمان دو ماهه با دو تزریق اولیه (با فاصله یک ماه) در ابتدای دوره است و فقط سالی شش بار می‌توان آن را انجام داد. نتیجه آزمایش اچ‌آی‌وی استفاده‌کنندگان قبل از دریافت دارو باید منفی باشد.

گروه گلاسکواسمیت‌کلاین (جی‌اس‌کا)، مالک موسسه مراقبت‌های بهداشتی ویو (تولیدکننده اپرتیود) توضیح می‌د‌هد که این دارو «نسبت به روش روزانه خوراکی PrEP بسیار موثرتر است».

هفت هزار و ۷۰۰ داوطلب از ۱۳ کشور جهان تحت این درمان تزریقی قرار گرفتند. مردان همسوجنسی (یکی بودن هویت جنسیتی با ویژگی‌های جسمانی) و زنان ترنسی که با مردان رابطه جنسی دارند، در صورت استفاده از این داروی تزریقی، در مقایسه با داروی خوراکی، ۶۹ درصد کمتر در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی قرار دارند. در حالی که زنان همسوجنسی ۹۰ درصد کمتر در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابریل مالدونادو، از گروه سیاست‌گذاری‌های عمومی ترواولوشن، شرح می‌دهد که هر روز قرص خوردن برای جلوگیری از ابتلا به اچ‌آی‌وی می‌تواند فشار سنگینی به مصرف‌کنندگان وارد می‌کند. افراد ممکن است «انگ و ترس از افشای اتفاقی مصرف دارو را تجربه کنند و زندگی روزمره‌ آن‌ها در کل دچار مشکلاتی شود». او توضیح می‌دهد که «مجموع این مسائل ممکن است کاهش استفاده از روش PrEP و گسترش همه‌گیری اچ‌آی‌وی را سبب شود».

گمان می‌رود این دارو در وضعیت کسانی که اچ‌آی‌وی لطمه زیادی به آن‌ها می‌زند، مثل جوامع لاتین‌تبار و آمریکایی‌های سیاه‌پوست و آفریقایی‌تبار که با مردان رابطه جنسی دارند و همچنین کسانی که به اختلال‌ مصرف، افسردگی و فقر دچارند، تغییری بسیار بزرگ ایجاد کند.

به گفته گروه جی‌اس‌کا، احتمال ابتلای زنان منطقه جنوب صحرای آفریقا به اچ‌آی‌وی دو برابر همتایان مردانشان است اما تاکنون ایالات متحده تنها کشوری است که برای مصرف اپرتیود تاییدیه صادر کرده است.

ریچارد الیون، مدیر بخش تحقیقات موسسه بهداشت واشنگتن، می‌گوید: ما ابزارهای پایان دادن به همه‌گیری اچ‌آی‌وی از طریق درمان ضدویروسی موثر و جلوگیری از اچ‌آی‌وی را داریم. روش PrEP در حفاظت مردم از ابتلا به اچ‌آی‌وی نقش اساسی داشته است. با فراهم شدن کابوتگراویر برای درمان طولانی‌مدت به روش PrEP  و جلوگیری از اچ‌آی‌وی که با تزریق دو ماهانه انجام می‌گیرد، اکنون علاوه بر درمان روزانه، گزینه جدید مهمی در اختیار مردم است. این درمان طولانی‌مدت گزینه‌های بیشتری برای پیشگیری ارائه می‌دهد و اکنون ارائه‌دهندگان خدمات و بیماران از گزینه‌ها و قابلیتی بهره‌مندند که به آن‌ها امکان می‌دهد برای هر شخص رهیافتی بهینه را انتخاب کنند.»

حدود ۳۸ میلیون نفر در جهان با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند و هر سال حدود ۱.۷ میلیون نفر به اچ‌آی‌وی مبتلا می‌شوند. جی‌اس‌کا تخمین می‌زند کمتر از ۲۵ درصد افراد در معرض خطر در ایالات متحده داروی پیشگیری مصرف می‌کنند. اپرتیود از اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه می‌شود.

© The Independent