عزم جزم انگلستان برای ریشه‌کنی اچ‌آی‌وی تا سال ۲۰۳۰

«کاهش شیوع موارد شناسایی‌نشده ابتلا با افزایش گسترده آزمایش در جمعیت‌های مهم و درمان زودهنگام مرتبط است»

«در سال‌های آتی، ادامه روند کاهش شمار موارد شناسایی‌نشده ابتلا به اچ‌آی‌وی، بسیار دشوار و چالش‌برانگیز خواهد شد» - Dibyangshu SARKAR / AFP

بر اساس پژوهشی جدید، انگلستان در نظر دارد در چهار سال آینده ۹۵ درصد افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی را شناسایی کند، که سبب می‌شود این کشور احتمالا تا سال ۲۰۳۰ سرایت این ویروس را ریشه‌کن کند.

این اقدام، انگلستان را در مسیر دستیابی به هدف جهانی بلندپروازانه برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز (Unaids) قرار می‌دهد که در نظر دارد تا پایان این دهه به همه‌گیری ایدز خاتمه دهد.

به گفته پژوهشگران دانشگاه کمبریج و سازمان سلامت عمومی انگلستان (PHE)، شمار افراد ۱۵ تا ۷۴ ساله شناسایی‌شده مبتلا به اچ‌آی‌وی در انگستان از ۸۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۲۰۱۳ به ۹۲ هزار و ۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.

در همین بازه زمانی نسبت موارد ابتلای شناسایی‌شده با سیری یکنواخت از ۸۶ درصد به ۹۴ درصد افزایش یافت، و شمار موارد ابتلای شناسایی‌نشده نصف شد و از ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر به ۵۹۰۰ نفر کاهش پیدا کرد.

علاوه بر این، ۹۸ درصد موارد شناسایی‌شده ابتلا به اچ‌آی‌وی تحت درمان قرار دارند، و در ۹۷ درصد این افراد ویروس سرکوب‌ شده است که میزان ویروس اچ‌آی‌وی در هر قطره خون اندک و تشخیص‌ناپذیر می‌شود، یعنی این افراد قادر به انتقال ویروس به سایرین نیستند.

این بدان معناست که انگلستان به هدف جهانی «۹۰‌ـ‌۹۰‌‌ـ‌۹۰» برنامه مشترک ملل متحد در زمینه ایدز برای سال ۲۰۲۰ دست یافته است‌ ــ شناسایی ۹۰ درصد مجموع افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی در سراسر جهان، درمان ۹۰ درصد موارد مثبت ابتلا، و دستیابی به سرکوب ویروس در ۹۰ درصد افراد تحت درمان.

پروفسور دنیلا دی انجلیس، از بخش زیست‌‌آمار شورای پژوهش پزشکی دانشگاه کمبریج و پژوهشگر ارشد این تحقیق، گفت: «در مجموع، با کاهش قابل‌ملاحظه شمار موارد شناسایی‌نشده ابتلا به اچ‌آی‌وی، تصویر مثبتی از همه‌گیری اچ‌آی‌وی در انگستان می‌بینیم.»

«برآورد می‌کنیم... که در مسیر هدف دستیابی به ۹۵ درصد موارد شناسایی‌شده تا سال ۲۰۲۵ و ریشه‌کنی ابتلا به اچ‌آی‌وی تا سال ۲۰۳۰ قرار داریم.»

در این پژوهش آمده است که برآورد می‌شود سرایت ویروس در تمام زیرگروه‌های همجنسگرا، دوجنسگرا و سایر مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند و در بیشتر زیرگروه‌های سیاه آفریقایی‌تبار غیر‌همجنس‌خواه «با شیبی تند کاهش داشته است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه افزوده شده است: «در افراد غیرهمجنس‌خواه سایر گروه‌های قومی و افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند، به‌خصوص خارج از لندن، سرعت کاهش [ابتلا] کمتر مشهود بوده است؛ با وجود این، شیوع موارد شناسایی‌نشده در این گروه‌ها همچنان بسیار پایین باقی مانده است.»  

دکتر والری دلپک، رییس گروه اچ‌آی‌وی در سازمان سلامت عمومی انگلستان و یکی از نویسندگان این پژوهش گفت: «این تحقیق خبر خوبی است و نشان می‌دهد ترکیب پیشگیری، و به‌ویژه آزمایش اچ‌آی‌وی و درمان زودهنگام، در انگلستان دارد نتیجه می‌دهد.»

او گفت افزایش به‌کارگیری پیشگیری پیش از قرارگیری در معرض ابتلا (PrEP) در افرادی که تصور می‌شود بیشتر در خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی قرار دارند پاسخ انگلستان به طرح پایان سرایت ویروس را «بیشتر تقویت» کرده است.

پیشگیری پیش از قرارگیری در معرض ابتلا دارویی است که افراد اچ‌آی‌وی منفی پیش و پس از رابطه جنسی مصرف می‌کنند که خطر آلودگی به ویروس را کاهش می‌دهد. این روش نشان داده است که خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی را تا ۹۹ درصد کاهش می‌دهد.  

 این پژوهش در پایان نتیجه‌گیری کرده است که «کاهش انتقال و شیوع موارد شناسایی‌نشده ابتلا با افزایش گسترده آزمایش در جمعیت‌های مهم و کلیدی و تشخیص و درمان زودهنگام مرتبط و همگام است».

به‌رغم موفقیت مبارزه با اچ‌آی‌وی در انگلستان، دکتر دلپک هشدار داد که «در سال‌های آتی، ادامه روند کاهش شمار موارد شناسایی‌نشده ابتلا به اچ‌آی‌وی بسیار دشوار و چالش‌برانگیز خواهد شد».

او در ادامه افزود: «این مسئله به‌ویژه در افراد غیرهمجنسگرایی که شاید خود را در معرض خطر ابتلا به اچ‌آی‌وی تصور نمی‌کنند مطرح است.»

«اولویت باید این باشد که اطمینان حاصل شود به تمام مراجعان درمانگاه‌های سلامت و بهداشت جنسی، فارغ از قومیت، پیشنهاد شود و ترغیب شوند آزمایش اچ‌آی‌وی بدهند، این در حالی است که اکنون ۷۳ درصد مراجعان آزمایش می‌‌دهند.»

بودجه این پژوهش را شورای پژوهش پزشکی و سازمان سلامت عمومی انگلستان تامین کرده‌اند و در نشریه سلامت عمومی لنست (The Lancet Public Health) منتشر شده است.

پیش‌تر در هفته جاری، بنیاد ایدز التون جان، سازمان خیریه نشنال ایدز تراست و سازمان خیریه ترنس هیگینز تراست از وزرا خواستند در بررسی هزینه‌ها در ماه آینده اطمینان حاصل کنند که بودجه برنامه پایان سرایت اچ‌آی‌وی در انگلستان تامین می‌شود.

بر اساس اعلام این سازمان‌های خیریه، بدون تخصیص منابع دولتی ضروری، فرصت پایان‌دهی به موارد جدید ابتلا به اچ‌آی‌وی تا سال ۲۰۳۰ ممکن است از دست برود.

به گفته آن‌ها بودجه بیشتری باید به پیشگیری از اچ‌آی‌وی، آزمایش و حمایت افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی اختصاص داده شود.

جدا از این، گروه پارلمانی ائتلاف احزاب در زمینه اچ‌آی‌وی و ایدز نیز هشدار داده است که تصمیم اخیر به کاهش بودجه کمک برون‌مرزی بریتانیا، از ۰.۷ درصد درآمد ملی به ۰.۵ درصد، ممکن است «دهه‌ها پیشرفت» در زمینه کاهش سرایت اچ‌آی‌وی و میزان مرگ‌و‌میر در سراسر جهان «را که با زحمت به دست‌ آمده به باد دهد». 

بارونس الیزابت بارکر، معاون گروه پارلمانی ائتلاف احزاب، هشدار داد که پاسخ جهانی به این ویروس در میانه «طوفان تمام‌عیار کاهش حمایت سیاسی، تقلیل بودجه و شوک جهانی کووید‌ـ‌۱۹، دستخوش نوسان شده است».

© The Independent