استقبال هفتصد هزار نفری از جشنواره موسیقی طوفان شن عربستان سعودی

هنرمندان و نوازندگان بین‌المللی، ازجمله دی‌جی ابرستاره فرانسوی دیوید گوتا در این مراسم شرکت کردند

مقامات برگزارکننده جشنواره موسیقی «طوفان شن»، در پایان این رویداد چهار روزه اعلام کردند «بیش از ۷۰۰ هزار نفر در جشنواره موسیقی MDLBeast Soundstorm شرکت کردند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هنرمندان و نوازندگان بین‌المللی - ازجمله دی‌جی ابرستاره فرانسوی دیوید گوتا - در این مراسم شرکت کردند.

ترکی الشیخ، رئیس اداره کل سرگرمی عربستان، گفت که در طول چهار روز، ۷۳۲۰۰۰ نفر در «یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های موسیقی در جهان» حضور داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این جشنواره از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۱۹ شاهد شکستن بسیاری از سنت‌ها بوده است ازجمله حضور مشترک زنان و مردان جوان در کنسرت‌های موسیقی که می‌توانند آزادانه با موسیقی غربی برقصند.

«تشنه موسیقی»

برگزاری چنین رویدادهایی از ابتکارات شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است که از سال ۲۰۱۷، اصلاحاتی را در این پادشاهی آغاز کرده است. تغییرات اجتماعی شامل لغو ممنوعیت رانندگی زنان و اجازه دادن به کنسرت‌های با جنسیت مختلط و رویدادهای دیگر است. چند روز قبل نیز اعلام شد ۵۰ مرکز آموزش موسیقی در سراسر عربستان سعودی راه‌اندازی خواهد شد.

باوجود اینکه برخی سنت‌گرایان مذهبی در داخل عربستان سعودی همچنان با برگزاری مراسمی از این دست موافق نیستند، باز شدن فضای اجتماعی فرصت‌های بیشتری برای شهروندان این کشور فراهم کرده و نهایتا فضای پیش‌آمده به نفع مردم در عربستان سعودی خواهد بود. 

نتیجه طولانی‌مدت هر چه باشد برای زنان عربستان سعودی پیشرفت‌های چشم‌گیری تا همین امروز داشته است. یکی از شرکت‌کنندگان در جشنواره موسیقی به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما تشنه موسیقی، سرگرمی، فیلم، خنده و گردش هستیم. مثل این است که کشورمان را دوباره کشف می‌کنیم.»

زنان و مردانی که در این جشنواره موسیقی در عربستان سعودی شرکت کردند دیگر نمی‌خواهند به سال‌هایی که ممنوعیت‌های گستره اجتماعی مخصوصا در بخش سرگرمی و تفریحات وجود داشت، برگردند.

عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود به دور از نفت است و در سال‌های اخیر در بخش‌های گردشگری، سرگرمی و ورزش سرمایه‌گذاری زیادی کرده است.

برگزاری این جشنواره موسیقی الکترونیک نشانه تلاش رهبران جوان عربستان سعودی تلاش برای تغییر تصویر محافظه‌کارانه این کشور و تنوع بخشیدن به منابع درآمدهای غیرنفتی است. تنها چند سال پس از لغو ممنوعیت موسیقی و رقص در این کشور، قرار است تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۵ هزار شغل در این بخش ایجاد شود.

بیشتر از موسیقی