بدون واکسن یادآور اعتبار گذرنامه‌های کرونا در اروپا پایان می‌یابد

دانشمندان به‌درستی نمی‌دانند ایمنی حاصل از واکسن یادآوری تا چه زمانی ادامه خواهد یافت

کشورهای اروپایی از موج تازه‌ بیماری کووید-۱۹ و شیوع سویه‌ اومیکرون نگران‌اند که بسیار مسری است-PAUL FAITH / AFP

کمیسیون اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه، ۱۱ دسامبر (۳۰ آذر) اعلام کرد؛ مدت اعتبار گذرنامه کرونا در این اتحادیه در صورت تزریق نکردن واکسن یادآور تنها ۹ ماه خواهد بود.

به گزارش دویچه وله کمیسیون اروپا تاکید کرد که یکدست شدن مدت اعتبار این گذرنامه‌ها برای ایمن کردن سفرهای بدون محدودیت در این اتحادیه ضروری است.

مقررات تازه درباره سفرهای برون مرزی است؛ اما کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ خود به کشورهای این اتحادیه توصیه می‌کند که این مقررات را برای سفرهای درون‌مرزی نیز اعمال کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به مردم اتحادیه اروپا توصیه شده است، حداکثر شش ماه پس از واکسینه‌ شدن کامل، واکسن یادآوری را نیز تزریق کنند.

اما گواهینامه کرونا تا سه ماه پس‌ازاین شش ماه نیز معتبر می‌ماند تا اطمینان حاصل شود فرصت کافی برای دسترسی به واکسن‌های یادآوری برای همه مهیا شده است.

یک مقام اتحادیه اروپا می‌گوید: اعتبار گذرنامه‌ کرونا پس از تزریق واکسن یادآور بدون ذکر تاریخی مشخص تمدید خواهد شد، چرا که هنوز دانشمندان به‌درستی نمی‌دانند ایمنی حاصل از واکسن یادآوری تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. کمیسیون اتحادیه اروپا مقررات تازه‌ای برای ثبت واکسن یادآوری در گذرنامه‌های واکسیناسیون صادر کرد. اگر واکسن یادآوری پس از دو دوز واکسیناسیون کامل انجام شود باید این واکسن به‌عنوان ۳/۳  ثبت شود. اگر پس از واکسینه‌شدن تک‌ دوزی واکسن یادآوری تزریق شود در گذرنامه به‌صورت ۲/۱  ثبت خواهد شد.

این قانون هنوز الزام‌آور نیست و در صورت مخالفت اکثریت دولت‌های عضو و یا اکثریت اعضای پارلمان اروپا می‌تواند رد شود، اما بنا بر گزارش‌ها این قانون از پشتیبانی لازم برخوردار است.

کشورهای اروپایی از موج تازه‌ بیماری کووید-۱۹ و شیوع سویه‌ اومیکرون نگران‌اند که بسیار مسری است.