سازمان جهانی بهداشت: ۲۰۲۲ باید سال پایان دادن به همه‌گیری کرونا باشد

تدروس ادهانوم: سویه اومیکرون سریعتر از سویه دلتا گسترش می‌یابد

اومیکرون می‌تواند از ‌پادتن‌هایی که برخی واکسن‌های کووید-۱۹ در بدن تولید می‌کنند بگریزد-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration/File Photo

رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سویه اومیکرون سریعتر از سویه دلتا گسترش می‌یابد و کسانی که واکسینه شده و یا از بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند را هم مبتلا می‌کند.

به گزارش رویترز تدروس ادهانوم، در نشستی خبری که در ساختمان تازه این سازمان در ژنو برگزار می‌شد به خبرنگاران گفت: «شواهد روشنی وجود دارد که نشان می‌دهد اومیکرون سریع‌تر از دلتا گسترش می‌یابد.»

با این حال مقامات سازمان بهداشت جهانی به جهانی که دستخوش موج تازه کرونا است این پیام امیدبخش را ارائه کردند که ۲۰۲۲ باید سال پایان دادن به همه‌گیری باشد.

سازمان بهداشت جهانی ابراز امیدواری کرد که این همه‌گیری در سال ۲۰۲۲ با آمدن واکسن‌های نسل دوم و سوم و پیشرفت درمان‌ها و دیگر نوآوری‌ها پایان یابد.

سومیا سوامیناتان، دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی، در این نشست خبری گفت سویه اومیکرون از برخی سازوکارهای ایمنی می‌گریزد و از کشورهای جهان خواست تزریق واکسن یادآوری را برای کسانی که سیستم‌ ایمنی ضعیفی دارند در دستور کار قرار دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقام‌های سازمان بهداشت جهانی می‌گویند به نظر می‌رسد اومیکرون توان آن را دارد که با سهولت بیشتری از ‌پادتن‌هایی که برخی واکسن‌های کووید-۱۹ در بدن تولید می‌کنند بگریزد. اما آنها اشاره می‌کنند که انواع دیگری از ایمنی وجود دارد که می‌تواند از ابتلا و بیماری پیشگیری کند.

دانشمند ارشد سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «ما باور نداریم که همه واکسن‌ها کاملا بی‌تاثیر می‌شوند.»

درحالیکه پادتن‌های خنثی‌ساز معمولا پس از دوره‌ای کاهش می‌یابد اما سلول‌های تی (T)، که ستون دوم واکنش ایمنی بدن هستند، با یورش به سلولهای آلوده از ابتلا به بیماری شدید پیشگیری می‌کنند.

این مقام سازمان بهداشت جهانی به چالش اومیکرون برای حوزه درمان بیماری کووید-۱۹ اشاره کرد و گفت بسیاری از مونوکلونال‌ها (پادتن‌های تک‌دودمانی) بر روی اومیکرون بی‌اثرند. او جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

کووید-۱۹ تاکنون باعث مرگ بیش از ۵.۶ میلیون نفر در سرتاسر جهان شده است.

مایک رایان، کارشناس ارشد سازمان بهداشت جهانی، به رسانه‌ها گفت: «ما امیدواریم این بیماری را به شکلی مهار کنیم که به بیماری خفیفی تبدیل شود که به سادگی بتوان از آن پیشگیری‌‌ و آن را درمان کرد.»

بیشتر از جهان