واکسن یادآور مدرنا در مقابله با سویه اومیکرون اثربخش است

مقامات بهداشتی و درمانی در بسیاری از کشورها از مردم خواسته‌اند واکسن یادآور تزریق کنند

اثربخشی تزریق دوز کامل مدرنا قوی‌تر است و میزان پادتن‌ها را تا ۸۳ برابر بیشتر می‌کند-REUTERS/Dado Ruvic/Illustration

روز دوشنبه، ۲۰ دسامبر (۲۹ آذر)، شرکت سازنده واکسن مدرنا اعلام کرد که دوز یادآور واکسن‌های آن شرکت در مقابله با سویه اومیکرون اثربخشی مطلوبی دارد.

به گزارش اسوشیتدپرس، نتایج آزمایشگاهی نشان‌ می‌دهند که تزریق نیم‌دوز واکسن یادآور به افزایش ۳۷ برابری میزان پادتن‌های خنثی‌ساز می‌انجامد که برای مبارزه با اومیکرون لازمند.

به گفته آن شرکت، اثربخشی تزریق دوز کامل مدرنا قوی‌تر است و میزان پادتن‌ها را تا ۸۳ برابر بیشتر می‌کند، ولی عوارض جانبی بیشتری نیز دارد. درنتیجه، برای بیشتر موارد نیم‌دوز واکسن یادآور کافی است و این شرکت تزریق دوز کامل را برای کسانی توصیه می‌کند که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است.

شرکت مدرنا یافته‌های آزمایشگاهی خود را در بیانیه‌ای مطبوعاتی منتشر کرده است و این نتایج را هنوز دانشمندان مستقل بررسی و تأیید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما آزمایش‌های دکتر آنتونی فاوچی از مؤسسه ملی بهداشت و درمان ایالات متحده در هفته گذشته نیز افزایش مشابهی را در میزان پادتن‌ها نشان می‌داد.

شرکت فایزر نیز اعلام کرده بود که واکسن کووید-۱۹ آن شرکت به افزایش چشمگیر میزان پادتن‌ها منجر می‌شود. واکسن‌های فایزر و مدرنا با فن‌آوری mRNA ساخته شده‌اند و بسیاری از کشورهای جهان این واکسن‌ها را برای مقابله با ویروس کرونا به کار می‌برند.

مقامات بهداشتی و درمانی در بسیاری از کشورها از مردم خواسته‌اند واکسن یادآور تزریق کنند.

میزان پادتن‌ها یکی از شاخص‌های موثر در جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و عوامل دیگری نیز در سیستم دفاعی بدن تأثیرگذارند. اما پژوهشگران بر این باورند که اگر واکسن جلو ابتلا به کرونا را نگیرد، تا حد زیادی در برابر ابتلای شدید به بیماری ایمنی ایجاد می‌کند.

مدرنا و فایزر در تلاشند واکسن‌هایی بسازند که با سویه اومیکرون تطبیق بیشتری دارد.

گمان می‌رود که سویه اومیکرون به‌زودی نوع غالب این ویروس در بسیاری از بخش‌های جهان شود. سرعت خیره‌کننده گسترش این سویه تازه باعث نگرانی مسئولان بهداشتی جهان و دانشمندان شده است.

بیشتر از جهان