سازمان همکاری‌ اسلامی فرستاده ویژه در امور افغانستان تعیین کرد

هیئت‌هایی از بیش از ۷۰ کشور جهان با حضور در نشست سازمان همکاری اسلامی، از اقدام مشترک برای پشتیبانی از مردم افغانستان حمایت کردند

طارق‌علی بخیت، موظف است ارسال کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه را هماهنگ و تعامل سیاسی و اقتصادی با افغانستان را پیگیری کند - oic-oci.org

حسین ابراهیم طاها، دبیر کل سازمان همکاری‌ اسلامی، روز یکشنبه ۲۸ آذر، طارق‌علی بخیت، دستیار خود، را به عنوان فرستاده ویژه این سازمان در امور افغانستان معرفی کرد. سازمان همکاری اسلامی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هدف از معرفی فرستاده ویژه در امور افغانستان، هماهنگی در ارائه کمک‌های بشردوستانه، اجرای تعهدات مبتنی بر قطعنامه شورای وزیران خارجه این سازمان و تلاش برای جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی در افغانستان است.

در اطلاعیه‌ این سازمان تاکید شد که طارق‌علی بخیت، در مقام فرستاده ویژه این سازمان، موظف است ارسال کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه را هماهنگ و تعامل سیاسی و اقتصادی با افغانستان را پیگیری کند.

ساعتی پس از معرفی شدن طارق‌علی بخیت، او با مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان، دیدار و درباره نحوه اجرای این وظایف محول‌شده گفت‌وگو کرد.

ایجاد صندوق امانی بشردوستانه برای حمایت از مردم افغانستان

در نشست ویژه سازمان همکاری‌ اسلامی که با ابتکار عربستان سعودی و به میزبانی پاکستان، روز یکشنبه در اسلام‌آباد برگزار شد، قطعنامه‌ای برای ادامه حمایت‌ها از مردم افغانستان به منظور جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی در آن کشور به تصویب رسید. هیئت‌هایی از بیش از ۷۰ کشور حاضر در این نشست از اقدام مشترک برای پشتیبانی از مردم افغانستان به دلیل گسترش فقر و گرسنگی در آن کشور، حمایت کردند.

در پایان این نشست، حسین ابراهیم طاها، دبیر کل سازمان همکاری‌های اسلامی، و شاه‌محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، با حضور در یک کنفرانس رسانه‌ای، قطعنامه‌ای را که به تایید هیئت‌های شرکت‌کننده رسیده بود، قرائت کردند.

در این قطعنامه آمده است که سازمان همکاری‌های اسلامی در هماهنگی با سازمان ملل، کمک‌های بشردوستانه بین‌المللی و ارسالی از کشورهای عضو سازمان به مردم افغانستان را رهبری می‌کند. این سازمان همچنین یک صندوق امانی کمک به مردم افغانستان ایجاد می‌کند تا همه کشورهای عضو و نهادهای بین‌المللی بتوانند کمک‌هایشان به مردم افغانستان را به این صندوق بسپارند. این صندوق را بانک توسعه اسلامی با همکاری سازمان ملل، مدیریت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این قطعنامه، سازمان همکاری‌های اسلامی برای تامین امنیت غذایی در افغانستان، برنامه مشخصی راه‌اندازی می‌کند و هماهنگ با بانک توسعه اسلامی و سازمان ملل، برای ارسال پول نقد به افغانستان راهکاری در نظر خواهد گرفت.

خواست‌های سازمان همکاری اسلامی از طالبان

سازمان همکاری‌ اسلامی برای ارائه کمک‌های ادامه‌دار به مردم افغانستان و تعامل با گروه طالبان، از رهبری این گروه درخواست‌هایی کرده است. در قطعنامه این سازمان تاکید شده است که طالبان باید علیه همه سازمان‌های تروریستی فعال در افغانستان به‌ویژه القاعده، داعش، تحریک طالبان پاکستان، حرکت اسلامی ترکستان شرقی و سایر سازمان‌های تروریستی متعلق به این گروه‌ها گام‌های مشخصی بردارد.

سازمان همکاری‌ اسلامی همچنین بر تبدیل نشدن افغانستان به پایگاه تروریست‌های بین‌المللی تاکید و تصریح کرد: «اعضای این سازمان باید مطمئن شوند که در افغانستان بار دیگر به تروریست‌ها پناه داده نمی‌شود.»

بر خلاف سخنان عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، که از کشورهای جهان می‌خواست به دلیل سنت و فرهنگ حاکم در افغانستان به تصمیم طالبان در مورد حق کار و تحصیل زنان احترام بگذارند، سازمان‌ همکاری اسلامی از طالبان خواست به حقوق بشر، به‌ویژه حقوق زنان احترام بگذارد و اجازه دهد زنان و دختران در همه بخش‌های جامعه مشارکت داشته باشند.

این سازمان در قطعنامه پایانی نشست اخیر خود یادآور شد که برای بازسازی ظرفیت نهادهای دولتی در افغانستان باید تلاش‌هایی هماهنگ صورت گیرد تا با چالش‌های ناشی از تروریسم، مواد مخدر، قاچاق انسان، پولشویی، جنایات سازمان یافته و مهاجرت غیرقانونی مبارزه شود.

مولوی امیر خان متقی، وزیر خارجه گروه طالبان که در نشست ویژه سازمان‌ همکاری اسلامی در اسلام‌آباد حضور داشت، در سخنرانی‌ خود ادعا کرد که طالبان به همه تعهدهای بین‌المللی در راستای رعایت حقوق بشر و حقوق زنان متعهد است. متقی از همه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی خواست سفارت‌هایشان در کابل را بازگشایی کنند؛ چون به باور او، در سراسر افغانستان امنیت و ثبات تامین شده است. امیر خان متقی مواردی نظیر نقض گسترده حقوق بشر، سرکوب زنان، محروم شدن دختران از آموزش و جنایات چهار ماه گذشته در افغانستان را تبلیغات رسانه‌ای دانست و ادعا کرد که طالبان از هیچ کسی انتقام نگرفته است.