کیهان: قرار نیست دولت سود مردم را در بورس تضمین کند

برخلاف ادعاهای پیشین حامیان دولت، رئیسی نتوانسته به وعده‌های اقتصادی خود عمل کند

وزیر اقتصاد مدعی است که دولت قصد ندارد کسری بودجه خود را از طریق بورس تامین کند - عکس از فرارو

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی برخلاف وعده‌هایش نتوانسته وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشد، روزنامه کیهان در رابطه با وضعیت بورس در دولت ابراهیم رئیسی نوشت: «دولت قرار نیست تضمین‌کننده سود دائمی سهام‌داران، از جیب بقیه مردم باشد.»

روزنامه کیهان که به رهبر جمهوری اسلامی نزدیک است،  پیش‌تر بارها از دولت قبل به دلیل ریزش بورس به تندی انتقاد کرده بود.

این روزنامه اکنون به همان توجیهی روی آورده که حامیان دولت روحانی در مورد ریزش بورس به کار می‌بردند. 

به نوشته کیهان «بورس مانند هر بازار دیگری نوسان دارد و نمی‌تواند فقط سودآور باشد. بورس در عین حال می‌تواند به جذب نقدینگی سرگردان در خدمت حمایت از تولید کمک کند، مشروط بر اینکه سازوکار‌های آن به‌علاوه سود و زیان واقعی شرکت‌ها شفاف شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی و پس از حضور احسان خاندوزی در مجلس، مشخص شد که بورس به مهم‌ترین شاخص عملکرد اقتصادی دولت تبدیل شده است. با این حال برخلاف وعده‌های پیشین، روند ریزشی بورس ادامه یافت و سرمایه‌گذاران خرد همچنان ضرر می‌کنند.

او در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد و با ارائه گزارشی در باره وضعیت بورس اظهار داشت دولت کسری بودجه خود را از طریق بورس جبران نخواهد کرد و این موضوع را «از طریق مولدسازی دارایی و فروش اموال مازاد» پیگیری می‌کند.

احسان خاندوزی مدعی شد: «بازار سرمایه را که می‌توانست زمینه توسعه کشور باشد به چالشی طولانی تبدیل کردند که امروز هم ادامه دارد. خوشبختانه با رأی ملت به دولت آقای رئیسی و بازگشت درجه‌ای از خوش‌بینی به بازارها، باز گردانده است.»

با این حال به نظر می‌رسد بر خلاف گفته‌های وزیر اقتصاد، وضعیت بورس از خواسته‌های او تمکین نمی‌کند و متناسب با واقعیت اقتصادی کشور، روند نزولی در پیش گرفته است.

بیشتر از اقتصاد